Předmět: Základy speciální pedagogiky I

» Seznam fakult » PFC » CCV
Název předmětu Základy speciální pedagogiky I
Kód předmětu CCV/G4060
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fischer Slavomil, PhDr. MBA, Ph.D.
  • Svoboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1)Speciální pedagogika. Vymezení předmětu, vztah speciální pedagogiky k dalším vědním oborům. 2)Cíle ve speciální pedagogice. 3)Současné trendy speciální pedagogiky. Vývoj postoje společnosti vůči znevýhodněným spoluobčanům. 4)Charakteristika jednotlivých subdisciplín speciální pedagogiky. Somatopedie, etopedie, psychopedie, oftalmopedie, surdopedie, logopedie, parciální nedostatky. 5)Základní terminologie. Klasifikace handicapů. Etiologie poruch a handicapů. 6)Školní a společenská integrace znevýhodněných osob. Možnosti a meze. 7)Speciální výchovné, vzdělávací a poradenské instituce. 8)Přehled základních metod speciální pedagogiky. 9)Speciálně pedagogická diagnostika e její cíle. Multidisciplinární přístup. 10)Diagnostické metody. Metody speciálně pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Posluchači budou v průběhu kurzu seznámeni s terminologií a základními teoretickými poznatky vědního oboru speciální pedagogika. Dále pak s přehledem a charakteristikou jednotlivých subdisciplín speciální pedagogiky, s problematikou základních otázek edukace a rozvoje osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Posluchači získají základní vhled do metod a forem práce, které jsou potřebné pro práci se znevýhodněnými skupinami populace. Posluchači získají přehled a znalosti terminologie a základních teoretických a praktických problémů edukace a rozvoje osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
Posluchači získají přehled a znalosti terminologie a základních teoretických a praktických problémů edukace a rozvoje osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Požadavky dle pokynů vyučujícího
Doporučená literatura
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním.. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7.
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program.. Praha: Portál, 1995.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • VÍTKOVÁ, M. ET AL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr