Seminars Topics: 1. Terminological issues of Curriculum, SEP (general not appropriate to the various types of high schools). Explanation of terms such as integration and inclusion. High school environment and teaching physical education - useful communication, collaboration with other students, the possibility of using assistants. Environment teams and clubs for adults with membership of intact individuals of the population and the disabled. Legislation. Disability and opportunities to participate in activities with other participants. 2. Selected problems of physical activities for people with disabilities. Environment, physical education or recreation physical education for psychosocial personality development. Guidelines for physical education or recreation physical education undertaken in a wheelchair. Practical exercises. 3. Monoski, bi-ski, dual-ski, sit-ski, and sledge - winter activities for people with disabilities - various types of sports equipment. Going down on skis for persons with physical disabilities, sensory disabilities - specifications, safety alerts, issues, principles of communication, staff etc. 4. Use of orthopedic sports trucks. Track manipulation. Possibilities of use in a variety of small games, motion games. 5. Athletic activities, swimming sports, boccia, batting games and their possible modification by the state of motor skills of the individual. 6. Handbike - hand bike ride, warning of dangers of practical applications in the area of high school. Specifications potential applications of physical activities in children with cerebral palsy, traumatic paraplegia, lower limb amputations. Slight motion games, batting brennball and other games, 7. Seated volleyball, basketball, Tchoukball - the practical application of selected physical activities. 8. Instructions and recommendations for use with persons with sensory disabilities. Instructions and recommendations for integrated physical education with children with visual impairments. Game - "parsec light" - dealt with in a natural area in the sports hall or in a gymnasium. Football for visually impaired. Sound shooting. 9. Principles of management of persons with visual disabilities. The issue of physical development of a person with a visual impairment. Small games and manipulative activities. Test of directivity locomotion, test estimate angles and distances. Specifics of navigation in people with visual impairment, partial attempts to navigate. Specifics of motor learning for the visually impaired. 10. Kreistorball, small motion games. Riding a cycle, tandem cycling, skating, and athletics. 11. People with mental disabilities - possible activities for mentally disabled recommendation for use. The causes of disability, small games, demonstrations, practical application. 12. Outdoor activities - biking, hiking, outdoor games, etc. Within the integrated physical education. Discussion on problems and seminar work. 13. Consultation with practitioners in schools, teachers or coaches of youth and adults with disabilities. 14. Credit test, evaluation of teaching
|
-
Časopis: Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi.
-
Evropská charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby.. Praha: Ministerstvo mládeže a tělovýchovy, 1996.
-
Studijní opora.
-
Bartoňová, R., & Ješina, O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury., 2012.
-
Bláha, L., & Pyšný, L. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací.. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně., 2000.
-
Bláha, L. Goalball - hra jen pro zrakově handicapované? Tělesná výchova a sport mládeže, 62. 1996.
-
Bláha, L. Náměty k začlenění žáka se zrakovým postižením do provozování vybraných pohybových aktivit. Ústí nad Labem: PF, 2020. ISBN 978-80-7561-240-3.
-
Bláha, L. Pohybové aktivity a zrakové postižení - problémy a možnosti.. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta., 2010.
-
Bláha, L. Pohybové aktivity osob se zrakovým postižením z pohledu výzkumů v České republice. Studia Kinanthropologica, 13. 2012.
-
Bláha, L. Principy a náměty pro aplikaci vybraných pohybových her s účastníky se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1. 2010.
-
Bláha, L. Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením.. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta., 2011.
-
Bucher, W. Spiel- und Űbungsformen für Behinderte.. Schorndorf: Verlag Hofmann., 1997.
-
Canales, L. K., & Lytle, R. K. Physical activities for young people with severe disabilities.. Champaign, IL: Human Kinetics., 2011.
-
Davis, R. W. Inclusion through sports.. Champaign, IL: Human Kinetics., 2002.
-
Janečka, Z., Bláha, L. et al. Motor competence in visually impaired persons. Olomouc: UP, 2019. ISBN 978-80-244-5554-9.
-
Janečka, Z. et al. Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením.. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury., 2012.
-
Ješina, O., & Hamřík, Z. et al. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času.. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury., 2011.
-
Ješina, O., & Kudláček, M. et al. Aplikovaná tělesná výchova.. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury., 2011.
-
Kudláček, M. & Ješina, O. Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury., 2008.
-
Kudláček, M. Ješina, O., Machová, I., & Válek, J. Základy aplikovaných pohybových aktivit.. Olomouc: FTK UP, 2013.
-
Kudláček, M. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3938-9.. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury., 2007. ISBN 978-80-244-3938-9.
-
Kudláček, M., Ješina, O., Bláha, L., & Janečka, Z. Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33. 2010.
-
Lieberman, L. J., & Houston-Wilson, C. Strategies for Inclusion.. Champaign, IL: Human Kinetics., 2009.
-
Müller, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc: VUP., 2001.
-
Renotiérová, M., & Ludíková, L. et al. Speciální pedagogika.. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta., 2005.
-
Válková, H. Speciální olympiády.. Olomouc: Univerzita Palackého., 1998.
|