Předmět: Big movement games

» Seznam fakult » PF » KTV
Název předmětu Big movement games
Kód předmětu KTV/E026
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kresta Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Postavení příslušných sportovních her v českém systému tělesné výchovy a sportu. Dosavadní stav výuky na základních a středních školách. Fusvolejbal - hra 2 + 2, pravidla. Nohejbal. Šimbal - česká hra pro podmínky základních a středních škol. 2. Brennball - vhodná hra pro rekreační Tv a provozování u dětí. Základní principy pálkovacích her. 3. Frisbee - Ultimate, hra s létajícím diskem - základ, formy frisbee - freestyle. 4. Ringo - síťová hra s kroužky. Indiaca - síťová hra s opeřeným míčkem. 5. Korfbal - házení pravou a levou rukou, chytání míče obouruč i jednoruč - rozbor podle videa, základy střelby. Základní pravidla hry - korfbal nebo monokorfbal. Průpravné hry. Korfbal - technika střelby podle videa, blokovaná střelba, běh na koš. Volný hod a trestný hod - penalta, systémy hry. 6. Tchoukball - uplatnění v rekreačních a školních podmínkách, základní pravidla a principy hry. Tchoukball - vedení a zakončení útoku, střelba vrchním obloukem, střelba spodním obloukem. Monopolární varianta. Tchoukball - organizování obrany, kombinace, bipolární varianta. 7. Badminton - postavení v systému sport. her, původ a vývoj, držení rakety, průpravné cvičení pro správnou úderovou techniku, dribling. Pravidla dvouhry - stručně. Vysoké podání. Hra podle stručných pravidel. 8. Badminton - průpravná cvičení pro správnou techniku úderu, pohyb po hřišti, krátké míče. Stručná pravidla pro čtyřhru. Nízké podání. Útočný a obranný klír. Pohyb po dvorci v plném rozsahu. 9. Badminton - drop, smeč, drajv - technika. Doplnění pravidel čtyřhry a dvouhry. 10. Turnaj dvojic nebo čtveřic. Organizační rámec soutěží. Badminton v podmínkách výchovně vzdělávacích institucí. 11. Softball - Baseball - úkol a postavení pálkovacích her. Některé drobné a průpravné hry jako základ softballu a baseballu. Hra "Všichni proti všem", "Klepaná", "Barborky". Házení a chytání míče - technika, průpravná cvičení a hry. 12. Softball - Baseball - pravidla stručná - rozbor podle videa, průpravná cvičení a hry pro chytání a házení míče. Základy odpalování v softballu - vedení pálky a švihová práce paží. Průpravná cvičení, odpalování ze stativu a po tosování. Hra pro házení a chytání míčů hráči pole. 13. Nové trendy uplatňované při výuce velkých pohybových her. Další hry dle zájmu studentů a volby vyučujího. 14. Hodnocení výuky netradičních her a udělení zápočtu. Test z pravidel probíraných her.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem výuky je zprostředkovat studentům poznatky a praktické dovednosti o provozování sportovních her a dalších pohybových her, které lze považovat v našich podmínkách za méně obvyklé. Obsahem předmětu jsou praktické činnosti orientované na kultivaci pohybových dovedností, které lze považovat za podstatné pro provozování u skupin dětí, mládeže i dospělých na rekreační úrovni event. počátku úrovně výkonnostní. Praktická cvičení jsou spojena s výkladem pravidel, metodiky, organizování soutěží aj.. Pozornost je věnována také klíčovým místům nácviku, bezpečnosti v průběhu edukačního procesu a rekreačního provozování.
Student je po absolvování předmětu - schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru her, - dokáže rozhodovat utkání na úrovni rekreační či jinak orientované tělesné výchovy, - dokáže definovat klíčová místa pro zlepšování herních dovedností ve vybraných hrách a vysvětlit důvody případných zásahů v rámci kultivace herních dovedností, - umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem her, - dokáže využívat transfer z jiných pohybových her, - uplatňuje variabilně provoz her s ohledem na úroveň herních dovedností účastníků, prostorové a materiální podmínky. - rientuje se v základní terminologii vybraných her, - umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování vybraných her. - umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování vybraných her. - má přehled o institucionálním zabezpečení provozování vybraných her. - umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování her ve smyslu rozvoje pohybových schopností, socializace jedinců apod. - dokáže demonstrovat vybrané herní dovednosti.
Předpoklady
nejsou předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Aktivní účast ve výuce, úspěšně realizované rozhodování ve vybrané pohybové hře, prokázání znalostí základních pravidel her na úrovni jejich možné realizace v rekreačních podmínkách. Pozitivní hodnocení teoretického testu z oblasti pravidel, techniky, taktiky a metodiky u probraných pohybových her. Ověření praktických dovedností studentů z vybraných pohybových her.
Doporučená literatura
  • Bláha, L., & Dědek, J. Makakball ? pálkovací pohybová hra do přírodního prostředí. Tělesná výchova a sport mládeže.. 2009.
  • Bláha, L. Jak nacvičovat tchoukball zajímavě a účinně. Tělesná výchova a sport mládeže.. 2006.
  • BLÁHA, L. Korfbal 1, Základy pravidel. Těl, Vých, Sport. Mlád. 1998.
  • Bláha, L. Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže.. 2010.
  • Bláha, L. Pohybová hra a vztah dominantního a submisivního jedince ve třídě (1 část). Tělesná výchova a sport mládeže.. 2003.
  • Bláha, L. Pohybová hra a vztah dominantního a submisivního jedince ve třídě (2 část). Tělesná výchova a sport mládeže.. 2003.
  • Bláha, L. Šimbal ? pohybová hra objevená a znovu ztracená. Tělesná výchova a sport mládeže.. 2000.
  • BLÁHA, L. Tchoukball. Skriptum. 1.vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 2001, 116 s. ISBN 80-7044-385-5..
  • Bláha, L. Tchoukball.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2001.
  • BLÁHA, L. Základy provozování pohybových her. I.vyd. Ústí n. L.: PF UJEP , 2005.
  • Bláha, L. Základy provozování vybraných pohybových her.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2005.
  • Bláha, L. Základy tchoukballu ? učebnice.. Ústí nad Labem: PF UJEP., 2009.
  • Bláha, L. Základy tchoukballu ? učebnice.. Ústí nad Labem: Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2009.
  • Dobrý, L. & Semiginovský, B. Sportovní hry. Výkon a trénink.. Praha: Olympia., 1988.
  • Dobrý, L. Didaktika sportovních her.. Praha: SPN., 1987.
  • Filandr, J. Frisbee.. Praha: ČVUT., 2000.
  • KOLÁŘ, P. a kol. Sportovní hry ze světa. Praha: ČASPV, 2004.
  • Kolář, P. a kol. Sportovní hry ze světa.. Praha: Česká asociace sportu pro všechny., 2004.
  • Kolář, P. et al. Sportovní hry ze světa.. Praha: ČASPV., 2004.
  • MENDREK, T. Badminton. Praha: Grada 2003. Praha: Grada, 2003.
  • Psotta, R., & Velenský, M. et al. Základy didaktiky sportovních her.. Praha: Karolinum., 2009.
  • Psotta, R., & Velenský, M. Vyučování sportovních her ve školní tělesné výchově: hodnocení různých přístupů. Česká kinantropologie.. 2001.
  • Rychtecký, L., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy.. Praha: UK FTVS., 2007.
  • Süss, V., & Buchtel, J. et al. Hodnocení herního výkonu ve sportovních hrách.. Praha: Karolinum., 2003.
  • Süss, V. Softball a baseball: technika, herní situace, pravidla.. Praha: Grada., 2003.
  • Süss, V. Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu.. Praha: Karolinum., 2006.
  • TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry I . II. Praha: Grada 2004.
  • Táborský, F. Sportovní hry II.. Praha: Grada., 2005.
  • Táborský, F. Sportovní hry I.. Praha: Grada., 2004.
  • Velenský, M. et al. Průpravné hry.. Praha: Karolinum., 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr