Vyučující
|
-
Petrů Dominika, PhDr. Ph.D.
-
Černá Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hudebně pohybová průprava (pohybové vyjádření metra, taktu, počítacích dob). Vybrané ukázky videozáznamů různých pohybových skladeb, rozdělení studentů do pracovních skupin 2. Hudebně pohybová průprava (pohybové vyjádření tempa, dynamiky, rytmu, formy). Volba tématu pohybové skladby, výběr hudby. 3. Procvičení poloh a pohybů těla a jeho částí ve shodě se správným držením těla a správnou technikou gymnastických pohybů. Základní principy tvorby pohybové skladby, pohybová improvizace na různý hudební doprovod 4. Skoky, obraty, rovnovážná cvičení. Základy tvorby pohybových motivů - samostatná tvořivá práce studentů. 5. Základy techniky cvičení se švihadlem a obručí při cvičení s hudbou. Základy tvorby pohybových skladeb - samostatná tvořivá práce studentů. 6. Základy techniky cvičení s kuželi a míčem. Nácvik pohybové skladby. 7. Využití dalšího náčiní při cvičení s hudbou. Konečné úpravy, příprava prezentace 8. - 9. Vedení různých forem cvičení s hudbou, základní taneční kroky, příprava na zápočtové požadavky. 10. - 11. České lidové tance a jejich metodický nácvik. 12. - 13. Country tance a jejich metodický nácvik. 14. Zápočtové předvedení vybraných tanců
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 2 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pochopení zákonitostí souladu pohybu s hudbou, získání přehledu o různých formách cvičení s hudbou ve vztahu k věkovým zvláštnostem, základy techniky cvičení bez náčiní i s náčiním ve shodě s estetickými požadavky pro gymnastický pohyb a rozvoj rytmického cítění studentů. Student se seznámí se základními tanečními kroky českých lidových a country tanců včetně metodiky nácviku a získá přehled o různých dalších tanečních stylech.
Student je schopen vést cvičení s různým zaměřením (bez náčiní nebo s náčiním) s hudebním doprovodem, je schopen samostatně tvořit pohybové motivy, zvládá základní taneční kroky lidových tanců, zná vybrané prvky a figury country tanců. Na základě získaných dovedností a vědomostí umí student vybrat prvky gymnastického či tanečního charakteru pro vytvoření pohybové skladby.
|
Předpoklady
|
Učivo ZŠ a SŠ
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast ve výuce 80%, prezentace pohybové skladby
|
Doporučená literatura
|
-
Horkel,V., Horklová,H. Rozvoj koordinačních schopností v gymnastice. in Havel,Z., Hnízdil,J. aj. Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností..
-
KOSTKOVÁ,J. aj. Rytmická gymnastika. Praha: Olympia, 1990.. Praha: Olympia, 1990.
-
KRIŠTOFIČ, J. Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV, 2000.
-
MACÁKOVÁ, M. Aerobik.. Praha: Grada, 2001.
-
MIHULE, J. a ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika. Praha UK,. Praha, 1993.
-
NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š. a ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha, 2011.
|