1. The developmental perspective in psychology 2. Term development, basic developmental processes sensitive period in the ontogeny of the individual 3. Determination evolution of the human psyche, factors and patterns of intellectual development and biopsychického man 4. Theory of human development and critical evaluation 5. Piaget and cognitive development theory - different stages of development; development thinking 6. emotional, social and sexual development 7. Prenatal period, newborn, infant, toddler 8. Preschool age 9. Younger school age (development of cognitive processes, emotional and social development) 10. Older school age (development of cognitive processes, emotional and social development, sexual development) 11. Adolescence 12. causes of the psychological development of boys and girls 13. family as the basic social factor, basic types of education 14. interiorization of social (especially moral) standards.
|
Familiarize students with the structure, dynamics and genesis of personality, with different stages of development in human life, intellectual development factors and psychosocial needs of each age period. The teaching is focused on understanding the evolution and patterns depending on the condition, age peculiarities, as well as knowledge of training opportunities and educational activities.
Student / she will acquire knowledge of the development of the individual and his zákonistostí depending on the condition, age peculiarities, and to learn the possibilities of adequate training, educational and therapeutic effect. My overview of the development of the personality as a whole as well as individual specific periods of ontogeny including their diagnosis.
|
-
ALLEN,K.E.,MAROTZ,L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let.. Praha: Portál, 2002.
-
ČÁP,J.,Mareš,J. Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2007.
-
ERIKSON,E. H. Dětství a společnost.. Praha: Argo, 2002.
-
LAMGMEIER,J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie.. Praha: Grada, 2006.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově.. Praha: Portál, 1996.
-
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.. Praha: Grada, 2005.
-
PEŠOVÁ,I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež.. Praha: Grada, 2006.
-
PIAGET,J.,INHELDEROVÁ,B. Psychologie dítěte.. Praha: Portál, 2007.
-
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2000.
-
ŘÍČAN, P.,Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie.. Praha: Grada, 2006.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří.. Praha: Portál, 2000.
-
WEDLICHOVÁ,I., HEŘMANOVÁ, V. Kapitoly z vývojové psychologie.. Ústí n.L.: UJEP Ústí n. L., 2008.
-
WEDLICHOVÁ,I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině.. Ústí n.L.: UJEP Ústí n. L., 2008.
|