Course: Educational and Counselling Psychology

» List of faculties » PF » KPS
Course title Educational and Counselling Psychology
Course code KPS/7630
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pilousová Alena, PhDr.
  • Sirotková Hana, Mgr.
  • Hátlová Běla, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chalupová Eva, PhDr. Ph.D.
  • Hajná Renata, PhDr. Ph.D.
Course content
Lectures and seminars : 1. Introduction to the course, familiar with the terminology and literature. 2. The system of pedagogical- psychological counseling in the Czech Republic and its tasks . 3rd-4th Psychological diagnostics and intervention in school practice . 5 to 6 Communication with the child , parents and teachers . 7. Structure of basic tests - demonstration of the most commonly used methods. 8 to 9 Another commonly used diagnostic methods . 10 to 12 Some causes of school failure : immaturity for school, lower level of cognitive ability , impaired attention and activity , specific learning disabilities. 13. The issue of motivation in learning. 14. Problems of gender in school

Learning activities and teaching methods
unspecified, unspecified
Learning outcomes
The aim is to build on the foundations of education in psychological and pedagogical disciplines acquired in previous bachelor and master degree, so that the trainees were able to apply previous knowledge gained in solving educational problems arising on campus and school facilities.
rainees should be able to understand the problem addressed from the perspective of the player, whose deal with the situation and should be able to orientate themselves in the available measures that would promote the further development possibilities and conditions that apply in your workplace. The complexity approach is reflected trainee and the ability to orient in the choice of procedures and methods of work from the perspective of the individual phases of solving these problems (diagnostics, reeducation and support, but also prevention) and determining the roles of educational staff entering into this process. At the same time meets the learner assumes a basic orientation in terminology and content of counseling and school psychology and application of acquired skills. Can determine psychic phenomena, which are used in children's education, counseling and educationally influence actual psychic phenomena and properties educator in terms of developing their personal skills and pupils' learning and problem solving. Learner is able to apply its flexible thinking and metacognition ..
Prerequisites
The prerequisite is to improve orientation in related disciplines and their interpenetration in the school environment, whether in terms of intervention for the student, parent or teacher.

Assessment methods and criteria
unspecified
According to teacher's requirments.
Recommended literature
  • Baštecká, B. Poradenství v pomáhajících profesích.. Praha, Portál.
  • Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, 1998.
  • Drapela, J. V. Hrabal, V. Vybrané psychoterapeutické směry. Teorie a strategie.. Praha, UK, 1995.
  • Elliot, J., Place, M. Dítě v nesnázích.. Praha, Grada, 2002.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • Hadj Moussová, Z., Valentová, L. Poradenské teorie a strategie.. Praha, UK, 2002.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí.. Praha, Portál, 2004.
  • Helus, Z., Hraba, V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáka.. Praha, SPN, 1979.
  • Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka.. Praha, SPN, 1989.
  • Jedlička, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích.. Praha, Themis, 2004.
  • KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha, portál, 1997.
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty.. Praha, Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
  • Kyriacou,CH. Klíčové dovednosti učitele.. Praha, portál, 1996.
  • Langová, M. Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí nad Labem, 2005.
  • Ludewig, K. Systematická terapie. Základy klinické teorie a praxe.. Pallata, Praha, 1994.
  • Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství.. Praha: SPN, 1992.
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: SPN, 1991.
  • Matějček, Z. Rodiče a děti.. Praha: Avicenum, 1986.
  • Novák, T. Manželské a rodinné poradenství.. Grada, Praha, 2006.
  • Oaklander, V. Třinácté komnaty dětské duše.. Dobříš: Drvoštěp, 2003.
  • Opekarová, O. Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby.. UJAK, Praha, 2007.
  • Pešová, I. ? Šamalík, M.:. Poradenství psychologie pro děti a mládež.. Grada, Praha, 206.
  • Pokorná V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál, 1997.
  • Procházka, R. Teorie a praxe poradenské psychologie.. Praha, Grada, 2014.
  • Rudolph, L. B. Thompson, Ch. L. Counseling children. : USA, California, 1992.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících.. Praha, portál, 2009.
  • Štech, S. Škola stále nová.. Praha, Karolinum, 1992.
  • Štech, S., Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.. Praha: UK, 1997.
  • Vagnerova, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2004.
  • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha, Karolinum, 2005.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester