Course: Work with Children with Special Educational Needs

» List of faculties » PF » KPR
Course title Work with Children with Special Educational Needs
Course code KPR/Q143
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Mrázová Eva, PaedDr.
Course content
1. A child with special educational needs. Early age. Early care and its importance for the successful development of the child. Care organization. Diagnosis of the child. Organizations and facilities that help in the upbringing of a child. A child with adaptation problems in kindergarten. Adaptation programs. Cooperation and communication with parents. 2. A child with a mental disability in kindergarten. Characteristic features of mental disability, classification of mental disability, causes. Activities and activities for the development of sensory perception, the consolidation of spatial orientation, the development of speech, the mastery of self-service, etc. 3. A child with an autism spectrum disorder. Individual disorders of the autism spectrum. Specific methods: Structured learning. TEACCH program, alternative and augmentative communication (VOKS, PESC, etc.). 4. A child with uneven psychomotor development. Partial impairment of performance - reeducation in the field of visual, auditory perception, spatial orientation, gross and fine motor skills, graphomotor skills. 5. Child with ADHD in kindergarten. Manifestations of ADHD. Affecting difficulties. 6. Physical disabilities. Diagnosis of a disabled child. DMO. Consequences of physical disability. Compensation and Compensation and rehabilitation aids. 7. Activities leading to the development of gross and fine motor skills, graphomotor skills. Development of communication skills, social skills. 8. Child chronically ill. Specifics of education of children hospitalized for a long time. 9. A child with impaired communication skills. Overview of defects. Procedures and activities in the education of a child with impaired communication skills. 10. Hearing impaired child in kindergarten. General principles in the education of a child with the hearing impaired in kindergarten. Alternative Ways of Communication. Exercises to develop hearing, speech. 11. A child with visual impairment in kindergarten. Types of visual stimulation. Suggestions for activities to develop visual, auditory, tactile perception, spatial orientation. Self-service for the visually impaired in preschool age. Teaching assistant. Optical compensating aids. Tutorial PC programs. 12. Creation of PPP and IVP. 13. Evaluation of the seminar. Presentation of made aids.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The aim of the course is to provide basic information about the characteristics of preschool children with special educational needs. Emphasize the scope and content of early care and its impact on the development of a child with special educational needs. Through the course to acquire a basic body of knowledge about methods, forms and recommendations that can be used in the education of a child with special needs in kindergarten.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Student defines the group of the most common disorders and disabilities that can be encountered in school practice and can use the acquired knowledge to alleviate or eliminate them.
Recommended literature
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.. Brno: MU, 2012. ISBN ISBN 978-80-210-6.
  • Baslerová, P. Metodika práce se zrakově postiženým žákem.. Olomouc: UP, 2012.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • Bednářová, J. a kol. Diagnostika předškolního dítěte.. Computer Press, 2015. ISBN 978802511829.
  • Bendová, P. Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha, Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • Čadková, a kol. Metodika práce s tělesně postiženým žákem.. Olomouc: UP, 2012.
  • Eileen Allen, K., Marotz, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005.
  • Grusová, Syslová. Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání.. Brno: Munipress.
  • Kubišová, S., Lovasová, H. Sborník výukových materiálů, učebních pomůcek a studijních zdrojů ke vzdělávání dětí a žáků s poruchou autistického spektra a těžkým kombinovaným postižením.. Kroměříž.
  • Lažová, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0378-0.
  • Michalová, Z. Předškolák s problémovým chováním.. Praha: Portál, 2012.
  • Niesel, R., Griebel, W. Poprvé v mateřské škole.. Praha: Portál, 2005.
  • OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2004. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • Petru-Kicková, P. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme.. Praha: Portál, 2017.
  • Potměšil, M. a kol. Metodika práce se sluchově postiženým žákem.. Olomouc: UP, 2012.
  • Škrdlíková, P. Hyperaktivní předškoláci.. Praha: Portál, 2015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester