Vyučující
|
-
Šindelářová Jaromíra, doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Surovina, materiál, polotovar a výrobek. Rozdělení technických materiálů. Fyzikální a mechanické vlastnosti technických materiálů. Trendy v používání technických materiálů. 2. Železné kovy. Výroba surového železa a oceli. Historie a užití železných kovů. Neželezné kovy, jejich historie a užití. Kovové polotovary. 3. Práce s kovovými polotovary. Drátování. Výrobek z kovu. 4. Dřevo a jeho zpracování. Druhy dřeva. Dřevěné polotovary. Aglomerované dřevěné materiály. 5. Pracovní techniky pro práci s dřevěnými polotovary. Vrubořez. Výrobek ze dřeva. 6. Plasty, historie a principy jejich výroby. Rozdělení plastů. Vlastnosti plastických hmot. Ekologické aspekty užívání plastů. 7. Technologie práce s plastickými hmotami. Výrobek z plastu. 8. Textilní materiály. Rozdělení a zpracování textilních vláken. Tkané a netkané textilie. Druhy a použití textilií. 9. Pracovní techniky při práci s textilem. Práce s plošnou a délkovou textilií. Výrobek z textilu. 10. Papír. Historie a současnost výroby papíru. Druhy a formáty papírů. 11. Konstrukční práce s papírem. Kartónové nosníky. Papírové modely. 12. Modelovací hmoty. Druhy a výroba modelovacích hmot. Licí hmoty. Těsta. 13. Pracovní techniky pro práci s modelovacími hmotami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
Student je po úspěšném absolvování předmětu schopen projektovat, vést a hodnotit výuku ve vzdělávacích oborech Práce s drobným materiálem a Konstrukční činnosti pro 1. stupně ZŠ. Student zná principy učení psychomotorickým dovednostem, je schopen stanovovat vzdělávací cíle a využívat adekvátní vzdělávací metody, formy, zásady a prostředky. Student je schopen při vlastní praktické činnosti aplikovat získané znalosti z techniky, zná základní technické materiály a ovládá technologie práce s nimi. Student dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce. Prokazuje tvořivost a nápaditost při výběru vhodných pracovních námětů s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem a schopnostem dětí.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Požadavky k zápočtu: - úspěšné absolvování zápočtového testu; - odevzdání praktických seminárních prací; - osobní přítomnost při zápisu kontroly studia.
|
Doporučená literatura
|
-
BARFFOVÁ, U., BURKHARDTOVÁ, I. Velká kniha pro malé mistry I a II. Praha: IKAR, 1996.
-
HONZÍKOVÁ, J. Pracovní činnosti na 1. st. ZŠ. Plzeň: ZČU, 2000.
-
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-596-4.
-
KOCIÁNOVÁ, L. A KOL. Praktické činnosti pro 1. - 5. ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1997.
-
STANČÍK, L.,DLASK, J. Technické práce. Ústí nad Labem, 1989.
|