Vyučující
|
-
Lanková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
The course will delve into various facets of alternative education. It will begin by exploring the historical roots and evolutionary trajectory of alternative educational practices. Emphasis will be placed on understanding the fundamental alternative approaches in education, elucidating their underlying principles. A dedicated section of the course will spotlight specific alternative school models such as Waldorf, Montessori, Dalton, Freinet school, among others, offering insights into their distinctive methodologies. A critical aspect that the course will address is the nuanced difference between alternative and innovative education. Finally, the curriculum will bring attention to the dynamics of alternative education in the contemporary era, providing a comprehensive perspective on current trends and practices in this field."
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
The aim of the course is to familiarize students with the basic principles of alternative education and its application in current pedagogical practice.
Student je po úspěšném absolvování předmětu schopen projektovat, vést a hodnotit výuku ve vzdělávacích oborech Práce s drobným materiálem a Konstrukční činnosti pro 1. stupně ZŠ. Student zná principy učení psychomotorickým dovednostem, je schopen stanovovat vzdělávací cíle a využívat adekvátní vzdělávací metody, formy, zásady a prostředky. Student je schopen při vlastní praktické činnosti aplikovat získané znalosti z techniky, zná základní technické materiály a ovládá technologie práce s nimi. Student dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce. Prokazuje tvořivost a nápaditost při výběru vhodných pracovních námětů s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem a schopnostem dětí.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Creation of a presentation on a selected topic and active participation in the seminar.
|
Doporučená literatura
|
-
BARFFOVÁ, U., BURKHARDTOVÁ, I. Velká kniha pro malé mistry I a II. Praha: IKAR, 1996.
-
HONZÍKOVÁ, J. Pracovní činnosti na 1. st. ZŠ. Plzeň: ZČU, 2000.
-
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-596-4.
-
KOCIÁNOVÁ, L. A KOL. Praktické činnosti pro 1. - 5. ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1997.
-
STANČÍK, L.,DLASK, J. Technické práce. Ústí nad Labem, 1989.
|