Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Surovina, materiál, polotovar a výrobek. Rozdělení technických materiálů. Fyzikální a mechanické vlastnosti technických materiálů. Trendy v používání technických materiálů. 2. Železné kovy. Výroba surového železa a oceli. Historie a užití železných kovů. Neželezné kovy, jejich historie a užití. Kovové polotovary. 3. Práce s kovovými polotovary. Drátování. Výrobek z kovu. 4. Dřevo a jeho zpracování. Druhy dřeva. Dřevěné polotovary. Aglomerované dřevěné materiály. 5. Pracovní techniky pro práci s dřevěnými polotovary. Vrubořez. Výrobek ze dřeva. 6. Plasty, historie a principy jejich výroby. Rozdělení plastů. Vlastnosti plastických hmot. Ekologické aspekty užívání plastů. 7. Technologie práce s plastickými hmotami. Výrobek z plastu. 8. Textilní materiály. Rozdělení a zpracování textilních vláken. Tkané a netkané textilie. Druhy a použití textilií. 9. Pracovní techniky při práci s textilem. Práce s plošnou a délkovou textilií. Výrobek z textilu. 10. Papír. Historie a současnost výroby papíru. Druhy a formáty papírů. 11. Konstrukční práce s papírem. Kartónové nosníky. Papírové modely. 12. Modelovací hmoty. Druhy a výroba modelovacích hmot. Licí hmoty. Těsta. 13. Pracovní techniky pro práci s modelovacími hmotami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
After the successful completion of course is student able to conduct and evaluate lessons in the educational fields "work with fine materials" and "design activities" for primary school. The student knows the principles of learning of psychomotor skills, is able to set educational goals, and to use appropriate educational methods, forms, policies, and resources.
Student je po úspěšném absolvování předmětu schopen projektovat, vést a hodnotit výuku ve vzdělávacích oborech Práce s drobným materiálem a Konstrukční činnosti pro 1. stupně ZŠ. Student zná principy učení psychomotorickým dovednostem, je schopen stanovovat vzdělávací cíle a využívat adekvátní vzdělávací metody, formy, zásady a prostředky. Student je schopen při vlastní praktické činnosti aplikovat získané znalosti z techniky, zná základní technické materiály a ovládá technologie práce s nimi. Student dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce. Prokazuje tvořivost a nápaditost při výběru vhodných pracovních námětů s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem a schopnostem dětí.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Požadavky k zápočtu: - úspěšné absolvování zápočtového testu; - odevzdání praktických seminárních prací; - osobní přítomnost při zápisu kontroly studia.
|
Doporučená literatura
|
-
BARFFOVÁ, U., BURKHARDTOVÁ, I. Velká kniha pro malé mistry I a II. Praha: IKAR, 1996.
-
HONZÍKOVÁ, J. Pracovní činnosti na 1. st. ZŠ. Plzeň: ZČU, 2000.
-
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-596-4.
-
KOCIÁNOVÁ, L. A KOL. Praktické činnosti pro 1. - 5. ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1997.
-
STANČÍK, L.,DLASK, J. Technické práce. Ústí nad Labem, 1989.
|