Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Raw materials, materials, semi-finished product and the product. Classification of technical materials. Physical and mechanical properties of engineering materials. Trends in the use of technical materials. 2. Ferrous metals. Production of pig iron and steel. History and use of ferrous metals. Non-ferrous metals, their history and use. Metal blanks. 3. Working with metal blanks. Wire shaping. Product of metal. 4. Wood and its processing. Types of wood. Wooden blanks. Agglomerated wood. 5. Technology of work with wood blanks. Carving. Product of wood. 6. Plastics, history and principles of their production. Classification of plastics. Properties of plastics. Ecological aspects of the use of plastics. 7. Technology of work with plastics. Product of plastic. 8. Textile materials. Producing and processing of textile fibres. Woven and nonwoven fabrics. Types and use of textiles. 9. Technology of work with textiles. Working with planar and linear fabrics. Fabric product. 10. Paper. History and the present of paper production. Types and sizes of paper. 11. Construction work with paper. The cardboard beams. Paper models. 12. Modelling clay. Types and production of modelling masses. Casting materials. Dough. 13. Technology of work with modelling masses.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
After the successful completion of course is student able to conduct and evaluate lessons in the educational fields "craftwork with fine materials" and "design activities" for primary school. The student knows the principles of learning of psychomotor skills, is able to set educational goals, and to use appropriate educational methods, forms, policies, and resources.
Student je po úspěšném absolvování předmětu schopen projektovat, vést a hodnotit výuku ve vzdělávacích oborech Práce s drobným materiálem a Konstrukční činnosti pro 1. stupně ZŠ. Student zná principy učení psychomotorickým dovednostem, je schopen stanovovat vzdělávací cíle a využívat adekvátní vzdělávací metody, formy, zásady a prostředky. Student je schopen při vlastní praktické činnosti aplikovat získané znalosti z techniky, zná základní technické materiály a ovládá technologie práce s nimi. Student dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce. Prokazuje tvořivost a nápaditost při výběru vhodných pracovních námětů s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem a schopnostem dětí.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Successful completion of the final test; submission of practical seminar works
|
Doporučená literatura
|
-
BARFFOVÁ, U., BURKHARDTOVÁ, I. Velká kniha pro malé mistry I a II. Praha: IKAR, 1996.
-
HONZÍKOVÁ, J. Pracovní činnosti na 1. st. ZŠ. Plzeň: ZČU, 2000.
-
JANOVEC, Jan. Technické materiály v primárním a preprimárním vzdělávání. Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-596-4.
-
KOCIÁNOVÁ, L. A KOL. Praktické činnosti pro 1. - 5. ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1997.
-
STANČÍK, L.,DLASK, J. Technické práce. Ústí nad Labem, 1989.
|