Course: Reflective Seminar of Pedagogical Practice

» List of faculties » PF » KPR
Course title Reflective Seminar of Pedagogical Practice
Course code KPR/7364
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Brtnová-Čepičková Ivana, doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The expected benefit of the seminar lies in the fact that students will learn the basic principles of working with reflection and thus gain a functional tool for conscious and systematic professional development. At the same time, they will also learn to work with constructive feedback - giving and receiving feedback. The aim of the seminar is to collect documents proving the professional development of the future teacher (professional portfolio). On the basis of the collected data, enable the student to perform self-reflection and self-evaluation related to the fulfillment of the goals of his professional development. To plan further professional development on the basis of self-evaluation in relation to one's own professional development plan, in comparison with current knowledge of the profession and on the basis of evaluation by other persons.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • Burkovičová, R. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013.
  • Frišová, P. Místo reflexe v procesu zkušenostního učení.. Praha: UK, Filozofická fakulta, 2009.
  • Hudcová, M. Sebehodnocení učitele - sebereflexe na konci roku..
  • NEZVALOVÁ, D. Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele.. 2002.
  • Nezvalová, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
  • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele.. Praha: Triton, 2004.
  • REITMAYEROVÁ, E., BROUMOVÁ, V. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucích skupin a učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8.
  • SYSLOVÁ, S.. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
  • SYSLOVÁ Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
  • Syslová, Z. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi.. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • Šmelová, E., & Prášilová, M. et al. Didaktika předškolního vzdělávání.. Praha: Portál, 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester