Course: Fundamentals of philosophical anthropology and philosophy of education

» List of faculties » PF » KPR
Course title Fundamentals of philosophical anthropology and philosophy of education
Course code KPR/4439
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šlégl Jiří, PhDr. Ph.D.
Course content
1) Introduction - introduction to the program of lectures and seminars, recommended literature, system of work in seminars and requirements for completion of the subject. 2) Introduction to anthropological issues and theory of education. 3) The origin and beginnings of education. 4) Education and education in ancient Greece and Rome. 5) The Concept of Man in Greek Philosophy. 6) Medieval education and school. 7) Man in Christian Medieval Thinking. 8) Man in Modern Thought. 9) Pedagogical thinking of the 17th and 18th centuries. 10) Marxist concept of man. 11) Irationalist anthropology in 19th and 20th century philosophy. 12) Philosophical anthropology as an independent philosophical discipline. 13) Pedagogical theory of the 19th and 20th centuries. 14) Credit test.

Learning activities and teaching methods
unspecified, unspecified
Learning outcomes
Předmět sleduje ve své výstavbě základní témata filosofické a pedagogické antropologie jakožto nauky o člověku a jeho výchově: podstata a bytí člověka, jeho postavení ve světě, smysl jeho života, možnosti jeho formování v procesu výchovy a vzdělávání, vzájemný vztah člověka a přírody, člověka a společnosti, otázky jeho vnitřního citového a mravního života. Předmět se snaží ukázat, jak lidé v průběhu dějin rozuměli sami sobě ve filosofické reflexi, neboť sebedefinování vypovídá vždy něco podstatného nejen o tom, kdo je člověk, ale také v jakém světě žije, jaké hodnoty uznává a preferuje, v co věří, jak chápe své možnosti, kam chce směřovat a formovat sám sebe v procesu výchovy.
Field skills - student demonstrates the ability of anthropological and educational-educational imagination - the student is able to recognize and determine the basic anthropological and educational categories Field knowledge - the student understands the anthropological and educational-educational context of human life - the student characterizes basic concepts related to philosophical anthropology and philosophy of education the student defines anthropological and educational theory, and their conclusions can practically reflect
Prerequisites
The subject does not require any assumptions.

Assessment methods and criteria
unspecified
Credit Requirements: Presentation of the given paper. Oral exam from predefined study areas. Study support for self-study available at: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=683 Select "Sign in as guest" on the left-hand side of the screen, and type the host: This will take you to the electronic support of the subject.
Recommended literature
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8216-5.
  • Jan Sokol. Filosofická antropologie. Člověk jako osoba.
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky.
  • Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
  • Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000.
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching for Primary Schools and Special Pedagogy (A16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter