Lecturer(s)
|
-
Šlégl Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Černý Martin, PhDr. Ing. MSc.
|
Course content
|
1. Introduction to philosophical anthropology 2. Human myth (mythic anthropology) 3. Human in mythic and philosophical reflection 4. Zoon logon echon, zoon politikon 5. Biblical anthropology 6. Metanoia and Imago Dei 7. Ego cogito 8. Existentialism, voluntarism 7. Influence of history on education - homo historicus 10. Philosophical education of Jan Patočka 8. Educational antimony 9. Educational eros 10. The theory of education
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified, unspecified
|
Learning outcomes
|
The goal of this course is to offer the philosophical starting points of education and upbringing - systematically thematise the education process, the process of education and pedagogy as a scientific branch. The student is able to reflect on the basic epistemological, axiological, and anthropological constants
The student is familiar with the issue.
|
Prerequisites
|
none
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
According to the teacher's instructions.
|
Recommended literature
|
-
GUTEK, Gerald Lee. Historical and philosophical foundations of education: a biographical introduction. 5th ed. Upper Saddle River,. N.J.: Pearson, 2011. ISBN 978-0137152735.
-
PALOUŠ, R. K filozofii výchovy: (východiska fundamentální agogiky).. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 8004253903.
-
PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
-
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
-
SOKOL, J. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydání.. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-682-6.
-
SOKOL, J. Filosofická antropologie: člověk jako osoba.. Praha: Portál, 2002. ISBN 0-7178-627-6.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
|