|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek a seminářů: 1. Komunikace a její složky, segmentace textu, elementární textová jednotka, výpověď, větný ekvivalent. 2. Obsahová, lexikální, sémanticko-gramatická, zvuková a grafická stránka výpovědi. 3. Komunikační funkce výpovědi a výpovědní formy, relevantní jazykové prostředky: oznámení, výzva, otázka a přání 4. Komunikační funkce výpovědi, výpovědní formy a jejich modifikace. 5. Subjektivně modální a emocionální postoje mluvčího ve výpovědi a prostředky jejich vyjadřování. 6. Voluntativní modalita a její vyjadřování. 7. Slovo, slovní druh, větný člen. Primární a sekundární funkce slovních druhů. 8. Syntaktický vztah, syntagma. Sémantické a gramatické skladební vztahy. Rozvíjení, postupné rozvíjení, přiřazování, přistavování. Základ větného členu. 9. Věta a její struktura. Konfrontace "tradičního" a valenčního přístupu k větě a její stavbě. Gramatická a sémantická stránka větné struktury a jejich vztah. Valence a její druhy. 10. Základní pojmy valenčního popisu. Kritéria pro diferenciaci a klasifikaci větných struktur podle valence. 11. Typy větných struktur podle valence. Neverbální a verbální valence ve stavbě věty jednoduché a souvětí. 12. Predikát, jeho sémantická a gramatická charakteristika. Druhy predikátů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Přednášky a semináře jsou zaměřeny na důkladné poznání vybraných skladebních jevů (včetně příslušné terminologie a valenčního popisu) a jejich fungování v různých komunikačních situacích jako nezbytného teoretického východiska k dalšímu poznávání českého skladebního subsystému a k obohacování vlastního repertoáru skladebních prostředků a jejich náležitého užívání v komunikaci. Součástí seminářů je prezentace aktuální odborné literatury, práce s texty se zaměřením na komunikačně pragmatické složky výpovědi, tradiční analýza stavby věty jednoduché (v konfrontaci s valenčním pojetím popisu skladebního systému) a řešení konkrétních skladebních úkolů. Výklady odkazují k výuce skladby na ZŠ a SŠ a jsou doplňovány o poznatky ze skladby aktuální řečové praxe.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Didaktické testy ověřující znalosti a odpovídající dovednosti ze syntaxe výpovědi a závislostně koncipované syntaxe věty jednoduché, a to jak v analýze, tak v konstrukci příslušných skladebních jednotek a celků.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Grepl M., Karlík, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
-
Kol. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1995.
-
Svozilová, N., Prouzová H., Jirsová A. Slovesa pro praxi. Valenční slovník. Praha: Academia, 1997.
|