|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Popularizace češtiny doma a v zahraničí - podstata, lokace, zaměření, cíle, úkoly, funkce. 2. Tendence a projevy popularizace češtiny v dějinách českého jazyka do r. 1918. 3. Tendence a projevy popularizace češtiny od vzniku První republiky do dnes. Současná situace a aktuální trendy popularizace češtiny. 4. Popularizace mateřského jazyka v prostředí české školy v ČR. 5. Popularizace češtiny v tištěných mediích. 6. Vědecko-populární literatura o češtině, její oblíbenost, jejich tematická rozmanitost, funkce. 7. Popularizace češtiny v pořadech Českého rozhlasu a dalších rozhlasových stanic. 8. Popularizace češtiny v televizních vysílaní České televize a komerčních televizních stanic. 9. Popularizace češtiny na internetových a webových stránkách. 10. Veřejná a kulturní diplomacie, formy a cíle popularizace češtiny v zahraničí. Činnost Českých center. 11. Popularizace češtiny ve školách v zahraničí, projekt "Česká škola bez hranic". Bohemistika a výuka češtiny na zahraničních univerzitách. 12. Krajanské spolky, jejich aktivity, noviny, časopisy, rozhlasové a televizní stanice a jejich činnost v souvislosti s popularizací češtiny.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na osvětlení a vybudování praktických dovedností iniciovat a provádět popularizaci českého jazyka jak v domácím, tak i v zahraničním prostředí jako součástí veřejné a kulturní diplomacie. Probírají se a analyzují se podstata, funkce a možnosti různých konkrétních výstupů, zaměření na konkrétní cílové skupiny ? auditorium rodilých mluvčích, bilingvní auditorium, cizojazyčné auditorium, různé věkové skupiny auditoria aj. Zvláštní pozornost je mj. věnována realizaci popularizačních pořadů a aktivit o češtině v českých a zahraničních mediích, včetně medií krajanských, projektu Česká škola bez hranic s možností kandidovat a absolvovat pedagogickou praxi v českých školách v zahraničí (v rámci programu ERASMUS+) a aktivitám Českých center k popularizaci češtiny v zahraničí. Součástí semináře je příprava vlastního popularizačního výstupu nebo aktivity, jejich prezentace a následná brainstormingová analýza ze strany ostatních účastníků semináře.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Písemný test. Vlastní písemný výstup/prezentace na semináři.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Cílek, V. O popularizaci vědy. Praha: Academia, 2016.
-
Čuřík,J. a kol. Nové trendy v médiích. 1. Online a tištěná média.. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
-
Eisner, P. Čeština poklepem a poslechem.. Voznice: LEDA, Praha: Rozmluvy, 2013.
|