Vyučující
|
-
Šteklová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek a seminářů: 1. Vymezení pojmu slovo, slovní zásoba, úvod do předmětu lexikologie; lexikalizace 2. Základní a asociativní význam slov (konotace, denotace); Konceptualizace 3.Sémantické změny; 4. Významové vztahy (synonyma , antonyma, homonyma atd. a jejich druhy) 5. Sémantické třídy; Kategorizace, Prototypy 6. Slovní skupiny, slovní spojení, idiomy, frázová slovesa; 7. Lexikální změny; Novotvary 8. Aktionsart 9. Přejímaní slov z cizích jazyků; 10. Tvoření nových pojmenování (odvozování, skládání slov, křížení, krácení); 11. Kognitivní lingvistika, Jazyk a lidský mozek. 12. Úvod do korpusové lingvistiky. 13. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou na konci semestru schopni - prakticky aplikovat teoretické poznatky: určit na příkladech hlavní význam slova a významy asociované denotátem (konotáty) - na praktických cvičení prokáží znalost tvorby slov - aktivně si rozšířili slovní zásobu a prokazují dovednost používat ji na vhodně volených cvičeních i v běžném projevu - rozpoznají i variabilitu tohoto systému a faktory, které ji ovlivňují.
|
Předpoklady
|
.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast v seminářích. Sledování obsahu teoretických přednášek. Práce se zadanými texty. Provedení prezentace zadaného lingvistického textu. Minimální účast na seminářích 70%. Úspěšné absolvování zápočtového testu. Úspěšné složení zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Coulson, S. & Oakley, T. Blending basics. 2000.
-
Cruse, D.A. Meaning in language. An introduction to semantics and pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2004.
-
Dirven, R. & Ralf. Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Berlin: De Gruyter,, 2002.
-
García, O. & Flores, N. &Spotti, M. The Oxford Handbook of Language and Society. Oxford: Oxford University Press, 2016.
-
Gutiérrez-Rexach, J. Semantics: Critical concepts in linguistics. London: Routledge, 2003.
-
Huber, J. Motion and the English Verb. A Diachronic Study. Oxford: Oxford University Press, 2017.
-
Langlotz, A. Idiomatic creativity. A cognitive-linguistic model of idiom-representation and idiom-variation in English. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2006.
-
Levin, B. & Rappaport Hovav, M. Unaccusativity: At the syntax-lexical semantics interface. Cambridge, MA: MIT Press, 1995.
-
Lopez Rua, P. Birds, colours and prepositions. The theory of categorization and its applications in linguistics.. München: LINCOM,, 2003.
-
Rothstein, S. Structuring events: A study in semantics of lexical aspects. Oxford: Blackwell, 2004.
-
Saeed, J. Semantics. Cambridge, MA: Blackwell, 2003.
|