Předmět: Hygiena

» Seznam fakult » FŽP » KZP
Název předmětu Hygiena
Kód předmětu KZP/4HYG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychlíková Eva, MUDr. Ph.D.
  • Kočí Josef, MUDr.
Obsah předmětu
1.Základní pojmy, vztah hygieny a ekologie člověka. Stručná historie hygieny. Základní zákony a hygienické předpisy. Hygienická péče a hygienická služba, metody práce v hygieně, hygienický dozor. 2.Hygiena vody. Potřeba vody, individuální a hromadné zásobování obyvatelstva pitnou vodou, ČSN pitná voda, kontrola a zajištění vodních zdrojů, úpravny vod, odběry vzorků a vyšetření vody. 3.Hygiena výstavby a provozu měst a obcí. Územní členění města, pásmo obytné, průmyslové, rekreační. Hygiena bydlení. Radon ve stavbách. 4.Hygiena dopravy a cestování. Doprava městská, silniční, letecká. Doprava a hluk, územně plánovací, stavebně technická a organizační opatření boje proti hluku. 5.Hygiena potravinářství. Požadavky na výrobu, přepravu, skladování, prodej potravin, na obaly a předměty běžného užívání. Hygiena ve společném stravování. Prevence alimentárních nákaz a otrav z potravin. 6.Hygienické požadavky na výstavbu a provoz výchovných zařízení pro děti a dorost. Školy, družiny, školní jídelny, školy v přírodě. 7.Hygiena tělovýchovných zařízení. Hřiště, sportovní haly, koupaliště, kryté bazény. Dětská pískoviště. 8.Hygienické požadavky na ubytovny, rekreační objekty, autokempy, rekreace dětí v přírodě. 9.Hygiena práce. Požadavky na pracovní prostředí - pracovní podmínky, pracovní režim, tepelná, neuropsychická zátěž, výkonnost a pracovní pohoda, ochranné pomůcky. 10.Hygienická problematika pohřebnictví. Prohlídka a pitva zemřelých, přeprava a pohřbívání, hygienické požadavky na hřbitovy, krematoria. 11.Osobní hygiena. Udržování tělesné čistoty, odívání, požadavky na vlastnosti textilních materiálů a obuvi, praní a čištění prádla a oděvů. Provozovny péče o tělo. 12.Rezerva Absolvent výuky oboru Hygiena vysvětlí definici tohoto oboru, ale také činnost státní správy v oboru veřejného zdraví. Definuje zdraví člověka a definuje veřejné zdraví. Popíše rozdíly mezi těmito pojmy. Vyjmenuje zdravotní determinanty. Orientuje se v základních fyziologických reakcích lidského zdraví ve vztahu k faktorům životního prostředí a vysvětlí jejich podklad. Rozezná krátkodobé a dlouhodobé působení faktorů. Definuje nemoc. Vymezí senzitivní skupiny populace, rozdíly mezi nimi a rozdíly v působení faktorů. Absolvent zná legislativní oporu veřejného zdraví, má rámcové znalosti.Rozezná kompetence veřejného zdraví a kompetence ostatních oborů ovlivňujících veřejné zdraví.Definuje úlohu prevence. Zná obor hygiena komunální, definuje prostředí mimo pracoviště a jeho vliv na zdraví populace. Ví, co je hluk, vibrace, záření, světlo, znečištění ovzduší, pitná voda a její kvalita. Umí definovat biologické faktory a zdraví. Umí najít zákonná opatření k prevenci negativních vlivů. Zná obor hygiena výživy, jeho náplň, nutriční poruchy. Zná kompetence a legislativní podporu. Zná obor hygiena práce, ví, co je pracovní lékařství. Orientuje se v onemocněních a stigmatech souvisejících s negativním působením faktorů pracovního prostředí. Zná kompetence a legislativní podporu. Zná obor hygiena dětí a mladistvých. Zná zvláštnosti dětského věku a jeho jednotlivých významných období.orientuje se ve školských zařízeních a zařízeních pro děti. Umí nalézt legislativu k prevenci. Je mu znám obor epidemiologie při sledování hromadných onemocnění, náplň preventivní činnosti, způsoby prevence. Je mu známo, co je očkovací kalendář. Zná legislativní podklady. Umí zpracovat podklady pro rozhodování ve veřejném zdraví. Rozumí hodnocení rizik a hodnocení vlivů na zdraví. Rozumí pojmům predikce, prognóza a prevence ve veřejném zdraví. Zná význam politiky ve veřejném zdraví v lokálním regionálním i republikovém měřítku, orientuje se ve strategiích WHO, ECDC. Znalosti Student: (i) zná komplexní hygienické předpisy, které upravují zdravé životní podmínky pro příznivé působení venkovního a interiérového prostředí člověka. Dovednosti Student: (i) umí praktickému měření faktorů životního prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Hygiena. Periodikum ČLS JEP 4x ročně, s. 64, roč. 1992 -. 1997.
  • Zákon č. 258/2000 o ochraně veřejného zdraví a k němu prováděcí předpisy.
  • Bencko, V. a kol. Hygiena. Učební texty k seminářům a cvičením, UK Praha, 1995, s. 195.
  • Bencko, Vl. a kol.:. Hygiena. učební texty KU Praha, 2002.
  • Novotný, Z., Wasserbauer, S. Hygienické minimum v potravinářství. IDEA Jihlava. 1994.
  • Šírl, M. Hygiena práce. RoVS Rožnov p.R. 1997 s. 65.
  • Švec, F. Obecná a komunální hygiena. Skripta pro asistenty hygienické služby, MZ ČR Praha, 1990, I. díl s. 229, II. díl s. 270.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta životního prostředí Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (C_4) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní