Předmět: Současné environmentální výzvy

» Seznam fakult » FŽP » KZP
Název předmětu Současné environmentální výzvy
Kód předmětu KZP/3SEVY
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolenatý Miloslav, Mgr. Ing.
Obsah předmětu
Obsah předmětu: 1. Úvod do současných environmentálních problémů a výzev / Introduction to Contemporary Environmental Issues and Challenges - úvodní seznamovací seminář, vymezení základních termínů a témat, úvodní diskuse, osobní zkušenosti. 2. Antropocén a udržitelný rozvoj / The Anthropocene and Sustainable Development - lidé a bohové, lovci a sběrači, lesy versus pole, náš vztah k "živé" i "neživé" přírodě, hypotéza Gaia? Je trvale udržitelný rozvoj "udržitelný"? Proč vymřeli mamuti? Budou v budoucnu existovat místa, kde nepotkáte člověka? 3. Klimatické změny / Climate change - vedro a zima, tučňáci a motýli, kolibříci na Havaji, korálové útesy, nové Atlantidy? Stačí se dívat na teploměr nebo zahrabat hlavu do písku? Stane se předpověď počasí přežitkem? Adaptovat se nebo vyhynout? 4. "Divoká" příroda / Wildlife - deštné pralesy a pouště, sloni a tygři, pytláci a obchodníci z Číny, palmový olej, invazivní a vymírající druhy? Odkud pochází to, co nám roste na zahradě? Z jakého dřeva je váš nábytek nebo vaše kytara? Přežijí lesy lidské zásahy? 5. Energie / Energy - zdroje energie staré 300 miliónů let, jaderná energie: pro a proti, pole se solárními panely místo plodin, energetická spotřeba "rozvinuté" části světa? Kolik energie spotřeboval Neandrtálec? Jak dlouho budou alternativní zdroje energie "alternativní"? Jak často nabíjíte váš mobilní telefon? 6. Globalizace / Globalization - stěhování národů v minulosti a dnes, pohyb zboží po planetě, vývoz "demokracie", práva původních obyvatel? Jak žijí lidé, co šijí naše oblečení? Dá se koupit něco, co nebylo vyrobeno v Číně a proč to kupovat? Je turistika skutečným přínosem pro naše oblíbené destinace? 7. Uhlíková stopa / Carbon Footprint - spotřeba masa a produkce metanu, tepelná izolace a úsporné žárovky, dopravní zácpa v oblacích, obnovování tradic tovaryšů a pěších poutníků, nové hříchy a nové desatero? Co to stojí, aby nám v zimě bylo teplo? Bude počet aut větší než počet lidí na planetě? Jak málo dokážete spotřebovat? 8. Znečišťování / Pollution - umělá hnojiva a řasy, vzduch - voda - země, první a druhá vlna průmyslové revoluce, ptáci obalení ropou, světlo, hluk a odpadky? Co plave v oceánech? Jak znečišťovali starověké kultury svoje okolí? Kdy jste naposledy spali v úplné tmě? Z jakých materiálů je váš notebook? 9. Odpady / Waste - miliardy igelitových sáčků, nakupování bez obalů, sběrači plastů v indických městech, životní cyklus výrobků? Kolik odpadu vyprodukuje ročně jeden průměrný Evropan? Co ukrývají navršené kopce na okrajích velkých měst? Kolik vrstev obalů skutečně potřebuje zboží, které kupujeme? 10. Urbanizace / Urbanization - migrace do měst, rezidenční bloky a bezdomovci, potkani a holubi, beton jako výměník tepla, městské části, které nikdy nespí a mrtvé zóny, komunitní zahrady? Budou města jen přeplněné křižovatky? Jak zlidštit veřejný prostor? Měla by být veřejná doprava zadarmo? 11. Půda, sucho, záplavy / The Soil, droughts and floods - El Nino a El Nina, deforestace a půdní eroze, pastevci bez pastvin a bez dobytka, bleskové povodně a léto bez vody? Jak přispívá zemědělství k půdní erozi? Proč v Řecku a Itálii nejsou skoro žádné souvislé lesy? Souvisí vegetariánství se suchem? 12. Válka včera, dnes a zítra / War yesterday, today and tomorrow - environmentální aspekty válek, války a média, drony proti klackům, klimatické a surovinové války, přístup k vodě? Trpěli zvířata ve válkách více než lidé? Jsme příčinou válek, o kterých vůbec netušíme? Jak souvisí váš mobilní telefon s válkami v Africe? 13. Závěrečný seminář / Concluding seminar - zhodnocení, závěrečná diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Cílek, V. Co se děje se světem?. Dokořán, 2016.
  • Cílek, V. Krása je rozmanitost plazů. Dokořán, 2013.
  • Cílek, V. Něco se muselo stát. Novela Bohemica, 2014.
  • Cílek, V. Prohlédni si tu zemi. Dokořán, 2013.
  • Cílek, V. Tři svíce za budoucnost. Novela Bohemica, 2012.
  • Kolenatý M. Pracovní listy (worksheets) ke kurzu.
  • Lovelock, J. Rough Ride to the Future, The Overlook Press. 2015..
  • Lovelock,J. The Revenge of Gaia, Basic Books. 2007.
  • McKibben, B. Eaarth. St. Martin's Griffin, 2011..
  • McKibben, B. End of Nature. Random House, 2006.
  • periodika. Sedmá generace, The Guardian Weekly.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta životního prostředí Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (C_3) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní