Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: (á 3h) 1.Charakteristika náročných životních situací, charakteristika deprivace a typy deprivace. 2.Potřeby, práce s potřebami a možnosti uspokojování potřeb v PNP. 3.Charakteristika frustrace, frustrátory, reakce na frustraci. 4.Možnosti práce s frustrovaným jedincem, posilování frustrační tolerance. 5.Charakteristika konfliktů, typy konfliktů. 6.Nácvik řešení konfliktních situaci v PNP. 7.Stres, charakteristika stresu, strategie práce se stresem. 8.Vyhoření, fáze vyhoření, možnosti prevence vyhoření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie, zdravotnické psychologie a využívá poznatků z oblasti komunikace. Předmět je základem profesionálních znalostí a dovedností zdravotnického záchranáře při řešení náročných životních situací, což je významné pro další účinnou a kvalitní péči. Naučí se rozeznat a charakterizovat jednotlivé náročné situace, tedy deprivaci, frustraci, konflikt a stres, a naučí studenta dovednostem, jak tyto situace adekvátně řešit.
Odborné znalosti: Student prokazuje odborné znalosti v oblasti náročných životních situací, umí charakterizovat deprivaci, frustraci, konflikt a stres a zná principy vyhoření. Rovněž zná možnosti preventivního působení k eliminaci negativních důsledků NŽS . Odborné dovednosti: Student dovede rozeznat jednotlivé náročné životní situace, dovede adekvátně pracovat při eliminaci deprivace, umí předvídat reakce na frustrátory a preventivně působit na pacienta/klienta ve směru posilování adekvátního chování v situaci střetu s překážkami, dovede řešit konfliktní situace konstruktivním způsobem, umí použít adekvátní strategie práce se stresem a dovede stres eliminovat. Obecné způsobilosti: Student je schopen využít poznatky z oblasti náročných životních situací a tyto poznatky prakticky používat v profesi zdravotnického záchranáře při řešení náročných životních situací v terénu ve prospěch pacienta/klienta, ale také v rámci zachování svého vlastního duševního zdraví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet je možno získat za minimálně 80% aktivní účast na seminářích a za zvládnutí požadavků písemnou formou.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHOŠ, J., ROKYTA, R., HÖSCHL, C. ed. Emoce v medicíně II a III: emoce v životním cyklu člověka: úzkost, stres a životní styl. Praha: Mladá fronta, 2014. Zdravotnictví a medicína. ISBN 978-80-204-3340-4..
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské osobnosti. Praha: Grada, 2010..
-
PELCÁK, S. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9..
-
SAWICKI, S., WEDLICHOVÁ, I., FLEISCHMANN, O. Osobnost jedince a náročné životní situace [online]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008 [cit. 2019-05-06]. ISBN 978-80-7414-069-3..
-
ŠEBLOVÁ, J., KEBZA, V. Zátěž a stres pracovníků záchranných služeb - výsledky první části studie. Urgentní medicína, 2005, roč. 8, č. 1, s. 27-29..
|