Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Odborné znalosti: Student prokazuje odborné znalosti týkající se problematiky ZOS. Orientuje se v základních úkolech definujících činnosti ZOS. Disponuje znalostmi pro příjem tísňové výzvy. Umí na základě získaných informací stanovit naléhavost události a potřebného typu výjezdové skupiny. Je schopen poskytovat odborné rady a doporučení po telefonu (telemedicína). Odborné dovednosti: Student prakticky umí: a)přijmout a vyhodnotit tísňové volání b)převzít a vyhodnotit výzvu a vyrozumět základní složky integrovaného záchranného systému (IZS) c)vydávat pokyny výjezdovým skupinám na základě přijatých tísňových výzev, d)poskytnout instrukce k zajištění první pomoci prostřednictvím sítě elektronických komunikací, je-li nezbytné poskytnout první pomoc do příjezdu výjezdové skupiny na místo události (TAPP, TANR) e)spolupracovat s ostatními zdravotnickými operačními středisky a operačními a informačními středisky integrovaného záchranného systému f)zajišťovat komunikaci mezi poskytovatelem zdravotnické záchranné služby a poskytovateli akutní lůžkové péče g)koordinovat předávání pacientů cílovým poskytovatelům akutní lůžkové péče Obecné způsobilosti: Student disponuje komunikačními dovednostmi, je schopen vést a spolupracovat v týmu, je schopen asertivního jednání v řešení konfliktních situací, je schopen zvládat zvýšenou psychickou zátěž
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává ucelené informace o zdravotnickém operačním středisku, jeho historii, významu a vývoji, právních i psychologických aspektech operačního řízení práce na ZOS. Obsahem předmětu jsou poznatky základních principů vedení telefonického hovoru, příjmu tísňové výzvy, lokalizace, navigace, využívání geografických informačních systémů, klasifikace událostí, indikace a jejich význam, stupeň naléhavosti. Student je dále seznámen s telefonicky asistovanou první pomocí, úkoly operačního řízení, to vše s ohledem na efektivní využití výjezdových skupin pro poskytování ZZS. Metodami optimální alokace zdrojů, specifikami řízení LZS, činností ZOS při MU, s komunikačními technologie a management a řízení kvality práce ZOS.
Odborné znalosti: Student prokazuje odborné znalosti týkající se problematiky ZOS. Orientuje se v základních úkolech definujících činnosti ZOS. Disponuje znalostmi pro příjem tísňové výzvy. Umí na základě získaných informací stanovit naléhavost události a potřebného typu výjezdové skupiny. Je schopen poskytovat odborné rady a doporučení po telefonu (telemedicína). Odborné dovednosti: Student prakticky umí: a)přijmout a vyhodnotit tísňové volání b) převzít a vyhodnotit výzvu a vyrozumět základní složky integrovaného záchranného systému (IZS) c) vydávat pokyny výjezdovým skupinám na základě přijatých tísňových výzev, d)poskytnout instrukce k zajištění první pomoci prostřednictvím sítě elektronických komunikací, je-li nezbytné poskytnout první pomoc do příjezdu výjezdové skupiny na místo události (TAPP, TANR) e)spolupracovat s ostatními zdravotnickými operačními středisky a operačními a informačními středisky integrovaného záchranného systému f)zajišťovat komunikaci mezi poskytovatelem zdravotnické záchranné služby a poskytovateli akutní lůžkové péče g)koordinovat předávání pacientů cílovým poskytovatelům akutní lůžkové péče Obecné způsobilosti: Student disponuje komunikačními dovednostmi, je schopen vést a spolupracovat v týmu, je schopen asertivního jednání v řešení konfliktních situací, je schopen zvládat zvýšenou psychickou zátěž
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
K zápočtu nutná min. 80 % účast na seminářích a cvičeních, písemný test, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Správná praxe zdravotnického operačního střediska. Doporučený postup ČLS JEP - spol. UM a MK č. 11.
-
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému.
-
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení.
-
Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách.
-
Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě.
-
BRADNA, J. Jeden místo šesti: má centralizace operačního řízení zdravotnické záchranné služby vliv na kvalitu péče? Diplomová práce, UK Praha, Fakulta humanitních studií, Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích. Praha, 2012..
-
BRADNA, J.; MERHAUT, P. Operační řízení zdravotnické záchranné služby In: ŠEBLOVÁ, J.; KNOR, J. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada Publishing, 2013, ISBN 978-80-247-4434-6.
-
BULÍKOVÁ, T. a kol. Medicína katastrof. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-361-5.
-
DAŠKOVÁ, M., VARJASSYOVÁ, K. et al. Špecifiká komunikácie na linke tiesňového volania. Bratislava: Herba, 2012. ISBN 978-80-89171-98-9.
-
FRANĚK O. Manuál dispečera zdravotnického operačního střediska. Praha: Franěk. 2015. 248 s. ISBN 978-80-905651-1-1..
-
ŠÍN, R., et al. Medicína katastrof. 1. vyd. Praha: Galén, 2017, 351 s. ISBN 978-80-749-2295-4.. ISBN 978-80-749-2295-4.
-
ŠTĚTINA J. Zdravotnictví a integrovaný záchranný systém při hromadných neštěstích a katastrofách. Praha: Grada. 2014. 584 s. ISBN 978-80-247-4578-7.
|