Předmět: Základy zdravotnického výzkumu

» Seznam fakult » FZS » KZR
Název předmětu Základy zdravotnického výzkumu
Kód předmětu KZR/ZVZK5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. konzultace: Základní pojmy: Průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní / kvantitativní, pokus / šetření. Kvalitativní výzkum ? vybrané metody (kazuistika, interview). Dotazníky ? standardizované dotazníky, pilotní šetření. Multiple responses. Likertova škála. Kvantitativní výzkum ? populace a výběr, identifikátory a typy statistických veličin. Úvod do analýzy dat: Gaussova křivka, populační parametry, statistické hypotézy, hladina významnosti. 2. konzultace: (praktická práce s Excelem): Četnosti, modus, kontingenční tabulka, sloupcový a výsečový graf. Kvantily, průměr, směrodatná odchylka, box-plot. Časová řada a její deskripce, charakteristiky nemocnosti (databáze ÚZIS, ČSÚ). Vybrané ukázky parametrických testů ? párový a dvouvýběrový t-test, test typu chí-kvadrát, lineární regresní model. Samostudium: Zásady a etika publikování: Autorský zákon, citační normy, open access, impakt faktor. Typy a příklady klinických pokusů a studií, jejich etické a legislativní aspekty (informovaný souhlas, GDPR). Publikace vědeckých výsledků (výběr tématu bakalářské práce, její struktura, metodika, praktický výzkum, formální náležitosti, prezentace). Legislativa ve vztahu k přejímání textů a obrázků. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím přímé výuky, konzultačních hodin a e-kontaktů (chat v Moodle).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v záchranářské praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a dále seznámit je se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, zná odpovídající terminologii, dále zná také etické aspekty související s výzkumem na lidských subjektech. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních statistických metod počítačově zpracovat data. Umí zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student je schopen adekvátně aplikovat zásady vědecké práce ve svém oboru. Chápe význam vědecké práce pro svůj obor a je schopen interdisciplinární spolupráce v rámci výzkumného týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Základním předpokladem je splnění docházky (min. 80% účast na přímé výuce). Dalším předpokladem je aktivní práce (kontrola vypracování průběžně zadávaných úkolů s využitím e-learningového prostředí Moodle).
Doporučená literatura
  • Clinicaltrials.gov: Databáze U. S. National Library of Medicine..
  • DOSKOČIL, R., 2019. Kvantitativní metody: studijní text pro prezenční a kombinovanou formu studia. Brno: CERM. 260 stran. ISBN 978-80-214-5716-4..
  • EGER, L., EGEROVÁ, D., 2017. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU. 184 stran. ISBN 978-80-261-0735-4..
  • GURKOVÁ, E., 2019. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc: UPOL. 95 stran. ISBN 978-80-244-5627-0..
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9..
  • JELÍNEK, M., et al. Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. Ústí n. L.: UJEP. 2016. 36 s.. Ústí n. L., 2015.
  • Mošna, F. Základní statistické metody. Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr