Předmět: Základy zdravotnického výzkumu

» Seznam fakult » FZS » KZR
Název předmětu Základy zdravotnického výzkumu
Kód předmětu KZR/ZVZ5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
  • Cmorej Patrik Christian, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Základní pojmy: Průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní / kvantitativní, pokus / šetření. 2. Zásady a etika publikování: Autorský zákon, citační normy, open access, impakt faktor. 3. Kvalitativní výzkum ? vybrané metody (kazuistika, interview). Typy a příklady klinických pokusů a studií. 4. Etické a legislativní aspekty klinických pokusů a studií (informovaný souhlas, GDPR). 5. Dotazníky ? standardizované dotazníky, pilotní šetření. Multiple responses. Likertova škála. 6. Kvantitativní výzkum ? populace a výběr, identifikátory a typy statistických veličin. Úvod do analýzy dat: Gaussova křivka, populační parametry, statistické hypotézy, hladina významnosti. 7. Časová řada a její deskripce, charakteristiky nemocnosti (databáze ÚZIS, ČSÚ). Publikace vědeckých výsledků Témata seminářů: 1. Excel: Četnosti, modus, kontingenční tabulka, sloupcový a výsečový graf. 2. Excel: Kvantily, průměr, směrodatná odchylka, box-plot. 3. Excel: Vybrané ukázky parametrických testů ? párový a dvouvýběrový t-test. 4. Excel: Vybrané ukázky dalších analytických metod ? test typu chí-kvadrát, lineární regresní model. 5. Jak vybrat téma bakalářské práce. Struktura bakalářské práce. 6. Zvolení metodiky bakalářské práce, praktický výzkum. 7. Formální náležitosti bakalářské práce, prezentace. Legislativa ve vztahu k přejímání textů a obrázků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v záchranářské praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a dále seznámit je se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, zná odpovídající terminologii, dále zná také etické aspekty související s výzkumem na lidských subjektech. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních statistických metod počítačově zpracovat data. Umí zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student je schopen adekvátně aplikovat zásady vědecké práce ve svém oboru. Chápe význam vědecké práce pro svůj obor a je schopen interdisciplinární spolupráce v rámci výzkumného týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Základním předpokladem je splnění docházky (min. 80% účast na přímé výuce). Dalším předpokladem je aktivní práce (kontrola vypracování průběžně zadávaných úkolů s využitím e-learningového prostředí Moodle).
Doporučená literatura
  • DOSKOČIL, R., 2019. Kvantitativní metody: studijní text pro prezenční a kombinovanou formu studia. Brno: CERM. 260 stran. ISBN 978-80-214-5716-4..
  • EGER, L. a D. EGEROVÁ, 2017. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU. 184 stran. ISBN 978-80-261-0735-4..
  • GURKOVÁ, E., 2019. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc: UPOL. 95 stran. ISBN 978-80-244-5627-0..
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
  • JELÍNEK, M., et al. Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. Ústí n. L.: UJEP. 2016. 36 s.. Ústí n. L., 2015.
  • Mošna, F. Základní statistické metody. Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr