Vyučující
|
-
Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
-
Cmorej Patrik Christian, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Základní pojmy: Průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní / kvantitativní, pokus / šetření. 2.Zásady a etika publikování: Autorský zákon, citační normy, open access, impakt faktor. 3.Kvalitativní výzkum - vybrané metody (kazuistika, interview). 4.Typy a příklady klinických pokusů a studií. 5.Etické a legislativní aspekty klinických pokusů a studií (informovaný souhlas, GDPR). 6.Dotazníky - standardizované dotazníky, pilotní šetření. Multiple responses. Likertova škála. 7.Kvantitativní výzkum - populace a výběr, identifikátory a typy statistických veličin. 8.Úvod do analýzy dat: Gaussova křivka, populační parametry, statistické hypotézy, hladina významnosti. 9.Časová řada a její deskripce, charakteristiky nemocnosti (databáze ÚZIS, ČSÚ). 10.Publikace vědeckých výsledků Témata seminářů: 1.Excel: Četnosti, modus, kontingenční tabulka, sloupcový a výsečový graf. 2.Excel: Kvantily, průměr, směrodatná odchylka, box-plot. 3.Excel: Vybrané ukázky parametrických testů - párový a dvouvýběrový t-test. 4.Excel: Vybrané ukázky dalších analytických metod - test typu chí-kvadrát, lineární regresní model. 5.Jak vybrat téma bakalářské práce. 6.Struktura bakalářské práce. 7.Zvolení metodiky bakalářské práce, praktický výzkum. 8.Formální náležitosti bakalářské práce, prezentace. 9.Legislativa ve vztahu k přejímání textů a obrázků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v záchranářské praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a dále seznámit je se základními pojmy statistiky (biostatistiky) a základními statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, zná odpovídající terminologii, dále zná také etické aspekty související s výzkumem na lidských subjektech. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních statistických metod počítačově zpracovat data. Umí zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student je schopen adekvátně aplikovat zásady vědecké práce ve svém oboru. Chápe význam vědecké práce pro svůj obor a je schopen interdisciplinární spolupráce v rámci výzkumného týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Základním předpokladem je splnění docházky (min. 80% účast na přímé výuce). Dalším předpokladem je aktivní práce (kontrola vypracování průběžně zadávaných úkolů s využitím e-learningového prostředí Moodle).
|
Doporučená literatura
|
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
HRACH, K. Základy biostatistiky s využitím Excelu. Ústí n. L.: UJEP, 48 s. ISBN 978-80-7414-398-4.. ISBN 978-80-7414-398-4.
-
JELÍNEK, M. Závěrečné práce na FZS UJEP. 5. přepracované a doplněné vydání. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2018. ISBN 978-80-7561-118-5..
-
KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.. ISBN 978-80-247-2713-4.
-
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5.
|