Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Psychologická problematika nemoci. Vztahy psychosomatické a somatopsychické. Prožívání nemoci v čase, poměr nemocného k nemoci. Kategorie pacientů/klientů z psychologického hlediska. Psychologická problematika iatropatogenie. Psychologie bolesti. Požadavky na zdravotnického záchranáře ve vztahu zdravotnický záchranář pacient/klient. Témata seminářů: 1. konzultace: Zásady profesionálního chování. Produktivní chování zdravotnického záchranáře. Neproduktivní chování zdravotnického záchranáře. Typy zdravotnických záchranářů. Neadaptivní povahové projevy zdravotnického záchranáře. Úzkosti, strach a pocit méněcennosti v práci zdravotnického záchranáře. 2. konzultace Sdělování nepříjemných zpráv. Samostudium: Autoplastický obraz nemoci. Umírání a smrt z hlediska psychologie. Reakce pacienta na nemoc, úraz. Dopad iatropatogenie na pacienta/klienta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu v souvislosti s výkonem povolání. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce pacientů/klientů ve svízelných situacích.
Odborné znalosti: Po absolvování kurzu má student poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, rovněž pro zachování duševní rovnováhy samostatného poskytovatele péče a pomoci. Odborné dovednosti: Absolvent dovede adekvátně saturovat potřeby klienta a řešit problémy spojené s nemocí. Umí přistupovat ke klientům v rámci zohlednění specifik jednotlivých nemocí rámci přednemocniční zdravotnické péče. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat poznatky a dovednosti z oblasti zdravotnické psychologie v profesi zdravotnického záchranáře a eliminovat riziko iatropatogenie.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet je možno získat za minimálně 80% aktivní účast na seminářích a za zvládnutí požadavků písemnou formou. Zkouška proběhne formou ověření znalostí ústní formou.
|
Doporučená literatura
|
-
FLEISCHMANN, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. ISBN 978-80-7414-348-9.
-
JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno - IDVPZ, 2000, 1. vydání, 202s.. Brno: IDVPZ, 2000.
-
MINIBERGEROVÁ, L., JIČÍNSKÁ, K. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6..
-
RAUDENSKÁ, J, JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-2223-8..
-
VAŠINA, L. Základy psychopatologie a klinické psychologie. Brno: Institut mezioborových studií, 2008. ISBN 978-80-87182-00-0..
-
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0155-9..
|