Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Psychologická problematika nemoci. 2.Vztahy psychosomatické a somatopsychické. 3.Autoplastický obraz nemoci. 4.Prožívání nemoci v čase, poměr nemocného k nemoci. 5.Kategorie pacientů/klientů z psychologického hlediska. 6.Psychologická problematika iatropatogenie. 7.Psychologie bolesti. 8.Požadavky na zdravotnického záchranáře ve vztahu zdravotnický záchranář pacient/klient. 9.Umírání a smrt z hlediska psychologie. (á 2h) Témata seminářů: (á 2h) 1.Zásady profesionálního chování. 2.Produktivní chování zdravotnického záchranáře. 3.Neproduktivní chování zdravotnického záchranáře. 4.Typy zdravotnických záchranářů. 5.Neadaptivní povahové projevy zdravotnického záchranáře. 6.Reakce pacienta na nemoc, úraz. 7.Dopad iatropatogenie na pacienta/klienta. 8.Úzkosti, strach a pocit méněcennosti v práci zdravotnického záchranáře. 9.Sdělování nepříjemných zpráv. (á 4h)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu v souvislosti s výkonem povolání. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce pacientů/klientů ve svízelných situacích.
Odborné znalosti: Po absolvování kurzu má student poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, rovněž pro zachování duševní rovnováhy samostatného poskytovatele péče a pomoci. Odborné dovednosti: Absolvent dovede adekvátně saturovat potřeby klienta a řešit problémy spojené s nemocí. Umí přistupovat ke klientům v rámci zohlednění specifik jednotlivých nemocí rámci přednemocniční zdravotnické péče. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat poznatky a dovednosti z oblasti zdravotnické psychologie v profesi zdravotnického záchranáře a eliminovat riziko iatropatogenie.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zápočet je možno získat za minimálně 80% aktivní účast na seminářích a za zvládnutí požadavků písemnou formou. Zkouška proběhne formou ověření znalostí ústní formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Fleischmann. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011..
-
JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno - IDVPZ, 2000, 1. vydání, 202s.. Brno: IDVPZ, 2000.
-
MINIBERGEROVÁ L., JIČÍNSKÁ K. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky, Brno: NCO NZO, 2010, ISBN 978-80-7013-513-6. ISBN 9788070135136.
-
RAUDENSKÁ, J, JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha Grada 2011. ISBN 978-80-247-2223-8..
-
VAŠINA, L. Základy psychopatologie a klinické psychologie. Brno: Institut mezioborových studií, 2008. ISBN 978-80-87182-00-0..
-
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing. a.s. 2017. ISBN: 978-80-271-0155-9. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-285-9.
|