Předmět: Psychologie a zdravotnická psychologi

» Seznam fakult » FZS » KZR
Název předmětu Psychologie a zdravotnická psychologi
Kód předmětu KZR/ZPR5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (4 hod./týden) 1. Psychologická problematika nemoci. 2. Vztahy psychosomatické a somatopsychické. 3. Autoplastický obraz nemoci. 4. Prožívání nemoci v čase, postoje nemocného k nemoci. 5. Kategorie nemocných z psychologického hlediska. 6. Psychologická problematika hospitalizace, iatropatogenie, sororigenie a egrotogenie. 7. Profesionální deformace, nebezpečí vzniku syndromu vyhoření. 8. Iatropatogenie. Témata seminářů: 1. Psychoterapie ve zdravotnické práci. Produktivní a neproduktivní chování. 2. Nemoc jako náročná životní situace (frustrace, deprivace, konflikt, stres) 3. Stres management 4. Komunikace v rámci sociální sítě klienta. 5. Druhy postižení a psychologický přístup ke klientům. 6. Komunikace s pacienty s psychickými poruchami a onemocněními. 7. Umírání a smrt z hlediska psychologie. 8. Bolest, práce s bolestí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko ? praktický celek. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, neuropsychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného jedince, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin v souvislosti s poskytováním radiologické péče. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a fyzické zátěže v souvislosti s výkonem povolání. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce pacientů v náročných životních situacích.
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu má student poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládnutí náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících, rovněž pro zachování duševní rovnováhy samostatného poskytovatele péče a pomoci. Odborné dovednosti: Absolvent dovede adekvátně saturovat potřeby klienta a řešit problémy spojené s nemocí. Umí přistupovat ke klientům v rámci zohlednění specifik jednotlivých nemocí. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a manuální dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student získá zápočet za minimálně 80 % aktivní účasti na semináři a prokázání orientace v dané problematice písemnou formou. Zkouška proběhne ústní formou.
Doporučená literatura
  • Beňačka, J., et al. (2013). Pohybový aparát a zdraví. Vybrané kapitoly ze sportovní medicíny. Brno: Paido.
  • Fleischmann, O. (2006). Nemoc jako psychologický problém. In: Kol. autorů, Vybrané psychologické aspekty terénní sociální práce. UJEP, Ústí nad Labem, str. 98-108. ISBN 80-7044-769-9..
  • Fleischmann, O. (2007). Public relation a image managera. UJEP, Ústí nad Labem..
  • Fleischmann, O. (2010). Aggress and self-esteem. In: Durki, G. Wspólczesna rzeczywistość w wybranych problemach spolecznych. Impuls, Kraków, str. 177-183..
  • Fleischmann, O. (2011). Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem.
  • Fleischmann, O. (2016). The physical activity among patients with schizophrenia. In: B. Hátlová, M. Sörensen (Eds.), Psychomotor Therapy and Motivation for Physical Activity. UJEP Ústí nad Labem, str. 61-71..
  • Hátlová, B., Fleischmann, O., & Chytrý, V. (2017). Osobnost a aktivní životní styl seniorů 65 ? 75 let. In: Psychologie a její kontexty, Číslo 1/2017, ročník 8, str. 41-54, Universita Ostrava, FF..
  • HELUS, Z., 2018. Úvod do psychologie: vývoj vědecké psychologie: základní duševní jevy: osobnost: uvedení do sociální a vývojové psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Psyché (Grada). Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4675-3..
  • Jochmannová, L., Kimplová, T., a kol. (2022). Psychologie zdraví. Grada, Praha. ISBN: 978-80-271-2569-2..
  • Kebza, V. (2010). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia..
  • Křivohlavý, J. (2013). Jak nevyhořet. Brno: Computer Press..
  • Křivohlavý, J. (2013). Jak zvládat depresi (3. vydání). Praha: Grada..
  • Pugnerová, M. a kol. (2019). Psychologie. Grada, Praha. ISBN: 978-80-271-0532-8..
  • Víchová, V. (2024). Autogenní trénink a autogenní terapie. Portál, Praha. ISBN: 978-80-262-2176-0..
  • Výrost, J., Slaměník, I., & Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Grada, Praha. ISBN: 978-80-247-5775-9..
  • Zacharová, E. (2017). Zdravotnická psychologie. Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0155-9..
  • Zacharová, E. (2019). Základy psychologie pro zdravotnické obory. Grada, Praha. ISBN 978-80-247-4062-1..
  • Zacharová, E. (2020). Zdravotnická psychologie. Grada, Praha. ISBN: 978-80-271-0155-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr