Předmět: Základy pedagogiky a edukace

» Seznam fakult » FZS » KZR
Název předmětu Základy pedagogiky a edukace
Kód předmětu KZR/ZER5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zemanová Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Pedagogika jako věda. 2. Vymezení didaktiky. 3. Didaktické metody I. 4. Didaktické metody II. 5. Didaktické zásady. 6. Edukační proces. 7. Organizační formy edukace. Témata seminářů: Prezentace edukačních programů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení radiologického asistenta na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta/klienta, jeho blízké i komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů/klientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.
Odborné znalosti: Student umí vysvětlit význam dodržování didaktických zásad při realizaci edukace. Je schopen definovat edukaci primární, sekundární, terciární a vyjmenovat kompetence radiologického asistenta v roli edukátora. Odborné dovednosti: Student je schopen realizovat edukační proces u konkrétního pacienta v reálném prostředí a umí vést dokumentaci o zrealizované edukaci. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
Předpoklady


Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Zápočet
Doporučená literatura
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha. ISBN: 978-80-247-3450-7..
  • Dučová, B., & kol. (2019). Edukace v porodní asistenci. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-0836-7..
  • Hamplová, L. (2019). Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-0568-7..
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada publishing. 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • Nemcová, J., & Hlinková, E. (2012). Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta. ISBN: 978-80-8063-321-9..
  • Šafránková, D. (2019). Pedagogika (2. aktualizované vydání). Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-5511-3..
  • Špatenková, N., & Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-5446-8..
  • Vališová, A., & Kasíková, H. (2012). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-3357-9..
  • Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika (1. vydání). Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-3249-2..
  • Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-0051-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr