Vyučující
|
-
Jarabicová Oľga, PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Veřejné zdravotnictví - definice, zaměření, náplň, historie VZ, základní rysy, uplatnění, metodické nástroje, hlavní funkce, realizace v praxi - orgány ochrany veřejného zdraví. 2. Zdraví a jeho celkové pojetí - definice, modely zdraví, determinanty zdraví, rizikové faktory, nerovnost a rovnost ve zdraví, legislativa; 3. Prevence - definice, rozdělení, aplikace v praxi; 4. Systém péče o zdraví - zdravotnické systémy + financování zdravotní péče v ČR; 5. Národní zdravotnický informační systém - registry, ÚZIS, sbírání dat (screening + epidemiologická metoda); 6. Hodnocení zdravotního stavu obyvatel - pojmenování hlavních indikátorů zdraví, zdravotní stav obyvatel ČR 7. Výchova ke zdraví - definice a náplň oboru, cíle, metody a formy práce, mezinárodní dokumenty týkající se ochrany a podpory zdraví, Zdraví 21, Zdraví 2020, Zdraví 2030. + programy aplikované v ČR; Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. Příprava intervenčního programu - vypracování projektu, formální stránka a realizace + příklady z praxe. 2. Dotazník - zásady pro vypracování + příklady z praxe 3. Výživa a zdraví 4. Hodnocení zdravotního rizika u zaměstnanců - zjišťování způsobilosti k výkonu práce 5. Rizika spojena s výkonem zdravotnického povolání 6. Základy epidemiologie - definice, epidemiologie chronických nemocí 7. Základy epidemiologie - definice, epidemiologie infekčních nemocí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek péče o zdraví. Součástí předmětu je systém financování zdravotnictví v ČR.
Odborné znalosti: Student si osvojí znalosti o vztahu a vzájemném působení prostředí a z toho vyplývající negativní nebo pozitivní dopady na jejich zdraví a opatření k ochraně a podpoře zdraví. Mají teoretické znalosti výchovy ke zdraví. Ovládají základy epidemiologie chronických nemocí, umí pojmenovat základní zdravotnické systémy a popsat základní financování zdravotnictví v ČR. Odborné dovednosti: Student umí vypracovat dotazník na zjištění znalostí, postojů, zdravotního stavu pacientů - klientů; umí vypracovat intervenční program zaměřený na odstranění - snížení rizikových faktorů zdraví. V rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví (nekouření - odvykání kouření, zdravé stravování, pohybová aktivita, prevence závislostí, účast na preventivních prohlídkách, zdravé rodičovství, prevence sexuálně přenosných nemocí aj.), umí provádět výchovu ke zdraví ve skupině i v komunitách, umí spolupracovat při realizaci protiepidemických opatření.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Povinná aktivní účast na seminářích, absolvování testu (75% úspěšnost), vypracování a prezentace seminární práce - intervenčního programu zaměřeného na ochranu a podporu zdraví vybraných skupin populace.
|
Doporučená literatura
|
-
CENTRES FOR DISEASES CONTROL AND PREVENTION, 2014. Introduction to Public Health. In: PH 101 Series..
-
MARXCY, M., J. ROSEMAN and J. LAST. Public Health and Preventive Medicine. Oxford: Oxford Publ. 2014. ISBN 978-0071441998..
-
MÜLLEROVÁ, D. et al. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2510-2..
-
ŠULCOVÁ, M. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Ústí nad Labem: UJEP, reed. 2018, ISBN 978-80-7414-791-3..
-
ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2018, ISBN 978-80-7561-076-8..
-
TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2136-4..
|