|
Vyučující
|
-
Cmorej Patrik Christian, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Základní pojmy: Průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní / kvantitativní, pokus / šetření. 2. Typy a příklady klinických pokusů a studií, etické a legislativní aspekty (informovaný souhlas, GDPR). 3. Zásady a etika publikování: Autorský zákon, citační normy, open access. 4. Kvalitativní výzkum ? vybrané metody (kazuistika, interview). 5. Kvantitativní výzkum ? standardizované dotazníky, pilotní šetření, populace a výběr, typy statistických veličin. 6. Metody statistické deskripce kategoriálních a číselných veličin (tabulky, grafy, číselné charakteristiky). 7. Úvod do analýzy dat: Gaussova křivka, populační parametry, princip testování hypotéz. 8. Vybrané metody statistické indukce (test typu chí-kvadrát, t-test). Témata seminářů: (2 hod./týden) Semináře tematicky navazují na přednášky. V případě kvantitativního výzkumu budou semináře probíhat v počítačové učebně, kde budou studenti zpracovávat ukázková data pomocí Excelu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a dále seznámit je s pokročilejšími statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, zná odpovídající terminologii, dále zná také etické aspekty související s výzkumem na lidských subjektech. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních statistických metod počítačově zpracovat data. Umí zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student je schopen adekvátně aplikovat zásady vědecké práce ve svém oboru. Chápe význam vědecké práce pro svůj obor a je schopen interdisciplinární spolupráce v rámci výzkumného týmu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Základním předpokladem je splnění docházky (min. 75% účast na seminářích). Dalším předpokladem pro udělení zápočtu je aktivní práce (kontrola vypracování průběžně zadávaných úkolů s využitím e-learningového prostředí Moodle).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Databáze U. S. National Library of Medicine (Clinicaltrials.gov)..
-
DOSKOČIL, R., 2019. Kvantitativní metody: studijní text pro prezenční a kombinovanou formu studia. Brno: CERM. 260 stran. ISBN 978-80-214-5716-4..
-
EGER, L. a D. EGEROVÁ, 2017. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU. 184 stran. ISBN 978-80-261-0735-4..
-
GURKOVÁ, E., 2019. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. Olomouc: UPOL. 95 stran. ISBN 978-80-244-5627-0..
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
JELÍNEK, M. Pokyny pro kvalifikační práce na FZS UJEP. 2. přepracované a doplněné vydání. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2020..
|