Vyučující
|
-
Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
-
Cmorej Patrik Christian, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (3 hod./týden) 1.Základní pojmy: Průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní /kvantitativní, pokus/ šetření. 2.Kvantitativní výzkum - populace a výběr, typy statistických veličin. Princip metaanalýzy. 3.Kvalitativní výzkum - vybrané metody (kazuistika, interview). 4.Typy a příklady klinických pokusů a studií, etické a legislativní aspekty (informovaný souhlas, GDPR). 5.Dotazníky - standardizované dotazníky, pilotní šetření. 6.Úvod do analýzy dat: Gaussova křivka, populační parametry. 7.Principy statistické indukce: statistické hypotézy, hladina významnosti. 8.Zásady a etika publikování: Autorský zákon, citační normy, open access. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1.Rozlišování typů výzkumu, specifikace jeho fází. Excel: Příprava databáze (práce s identifikátorem, ukotvení příček). 2.Rozlišování typů statistických veličin. Excel: Četnosti, modus, kontingenční tabulka, sloupcový a výsečový graf. 3.Příklady kazuistik. Excel: Kvantily, průměr, směrodatná odchylka, box-plot. 4.Práce s databází Clinicaltrials.gov. Excel: Zpracování dotazníkových položek typu "multiple responses". 5.Ukázky standardizovaných dotazníků. Excel: Zpracování dotazníkových položek typu Likertova škála. 6.Excel: Vybrané ukázky parametrických testů - párový a dvouvýběrový t-test. 7.Excel: Vybrané ukázky dalších analytických metod - test typu chí-kvadrát, lineární regresní model. 8.Procvičování zásad zápisu citované literatury dle norem pro BP na UJEP.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních odborných předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a dále seznámit je s pokročilejšími statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, zná odpovídající terminologii, dále zná také etické aspekty související s výzkumem na lidských subjektech. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních statistických metod počítačově zpracovat data. Umí zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student je schopen adekvátně aplikovat zásady vědecké práce ve svém oboru. Chápe význam vědecké práce pro svůj obor a je schopen interdisciplinární spolupráce v rámci výzkumného týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Základním předpokladem je splnění docházky (min. 80% účast na přímé výuce). Dalším předpokladem pro udělení zápočtu je aktivní práce (kontrola vypracování průběžně zadávaných úkolů s využitím e-learningového prostředí Moodle). Zkouška bude realizována formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Databáze U. S. National Library of Medicine (Clinicaltrials.gov)..
-
Moodle FZS UJEP (e-Learningový kurs)..
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
HRACH, K. Základy biostatistiky s využitím Excelu. Ústí n. L.: UJEP, 48 s. ISBN 978-80-7414-398-4.. ISBN 978-80-7414-398-4.
-
JELÍNEK, M., et al. Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. Ústí n. L.: UJEP. 2016. 36 s.. Ústí n. L., 2015.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.. ISBN 978-80-247-2713-4.
-
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Vyd. 1. Praha: Grada. 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5.. ISBN 978-80-247-3920-5.
|