|
Vyučující
|
-
Cmorej Patrik Christian, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Waicová Xaya, MUDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Obecný úvod do problematiky traumat v terénu. 2. Traumata hlavy. Traumata hrudníku. 3. Traumata břicha a pánve. 4. Traumata páteře a končetin. 5. Polytrauma, organizace při hromadném výskytu. Nejčastější válečná poranění. 6. Principy BATLS/BARTS. 7. Traumata v dětském věku. 8. CBRN rizika. Témata cvičení: (4 hod./týden) 1. Vyšetření (c)ABCDE ? management pacienta s traumatem v PNP. 2. Vyšetření ABCDE ? modelové situace 1. 3. Vyšetření ABCDE ? modelové situace 2. 4. Praktické hodnocení EKG a léčba arytmií. Simulační výuka je stěžejní částí cvičení, která jsou zaměřena na řešení široké palety urgentních stavů, a to jak v prostředí přednemocniční neodkladné péče, tak péče na urgentním příjmu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex. Zahrnuje ucelenou problematiku diagnostiky, terapie akutních a kritických stavů, zahrnuje zajištění pacienta v PNP, jeho transport a následnou neodkladnou péči v rámci zdravotnického zařízení včetně urgentního příjmu. Studenti se seznámí s principy letecké záchranné služby. Nedílnou součástí je problematika válečné medicíny se všemi aspekty ohrožení včetně radiačního, chemického i biologického, specifika poranění ? střelná, devastující apod. Rovněž jsou podány informace z oblasti soudního lékařství. Cílem je připravit zdravotnického záchranáře pro teoretické a praktické zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče na úseku přednemocniční neodkladné péče.
Odborné znalosti: Student prokazuje odborné znalosti z vybraných oblastí urgentní medicíny. Orientuje se v základních právních předpisech upravujících poskytování zdravotních služeb, včetně zdravotnické záchranné služby. Disponuje znalostmi o základních vyšetřovacích metodách v urgentní medicíně, orientuje se v základních lékových skupinách užívaných v urgentní medicíně. Zná doporučené postupy Evropské resuscitační rady pro neodkladnou resuscitaci dospělých a dětí. Odborné dovednosti: Student umí prakticky vyšetřit pacienta s využitím přístrojové techniky používané v urgentní medicíně. Dále umí prakticky provádět neodkladnou resuscitaci dospělého a dětského pacienta. Obecné způsobilosti: Student disponuje komunikačními dovednostmi, je schopen vést a spolupracovat v týmu, je schopen asertivního jednání v řešení konfliktních situací, je schopen zvládat psychickou a fyzickou zátěž.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
K zápočtu je nutná min. 80 % účast na cvičeních, písemný test, ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, V. Urgentná medicína. 3. roz. Vyd. Martin: Osveta. 2021. 1137 s. ISBN 9788080634995.
-
MÁLEK, J. a KNOR, J. Lékařská první pomoc v urgentních stavech. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0590-8..
-
MIXA, V., HEINIGE, P., VOBRUBA, V. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3088-7..
-
PEŘAN, D., CMOREJ, PCH., NESVADBA, M. Dušnost v prvním kontaktu. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-4050-3.
-
PEŘAN, D., CMOREJ, PCH., NESVDBA, M. Akutní stavy v prvním kontaktu. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-247-4952-5.
-
ŠÍN, R., ŠŤOURAČ, P., VIDUNOVÁ J. Lékařská první pomoc. Praha: Galén, 2019. ISBN 978-80-7492-433-0.
|