Předmět: Obecná a vývojová psychologie

» Seznam fakult » FZS » KZR
Název předmětu Obecná a vývojová psychologie
Kód předmětu KZR/PSZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (á 2h) 1.Úvod do obecné psychologie. Historie vzniku psychologie. 2.Osobnost, struktura osobnosti, teorie osobnosti, typologie osobnosti, vlastnosti osobnosti. 3.Vývojová psychologie dětství. 4.Vývojová psychologie dospělost. 5.Vývojová psychologie stáří. 6.Poznávací kognitivní funkce. Čití, vnímání, představy, myšlení, řeč. 7.Procesy paměti. Paměť. Učení. Pozornost. Témata seminářů: (á 2h): 1.Determinace vývoje lidské psychiky. 2.Inteligence. Pozornost. 3.Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině. 4.Stáří a ageismus. 5.Specifika vývoje jedince se speciálními potřebami. 6.Motivační procesy, potřeby. 7.Temperament.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický komplex seznamující se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Podává základní informace o ontogenezi lidské psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti.
Odborné znalosti: Studenti mají znalosti v oblasti pojímání a vymezování osobnosti. Studenti se orientují v hlavních teoretických přístupech k osobnosti podle obsahového důrazu a metodologických předpokladů. Studenti charakterizují jednotlivá období - dětství, dospívání, dospělost, životní vyvrcholení a stabilizaci, stárnutí a stáří a znají rozdíly v duševním vývoje muže a ženy. Odborné dovednosti: Student dovede využít specifika osobnosti v profesi zdravotnického záchranáře. Dokáže aplikovat poznatky z oblasti duševního, tělesného, emočního a kognitivního vývoje jedince v práci s klientem/pacientem. Obecné způsobilosti: Student je schopen aplikovat poznatky z oblasti psychologie osobnosti a znalosti specifik vývoje jedince v závislosti na biologických a sociokulturních podmínkách vývoje jedince v profesi zdravotnického záchranáře.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Zápočet je možno získat za minimálně 80% aktivní účast na seminářích a za zvládnutí požadavků písemnou formou. Zkouška proběhne formou ověření znalostí ústní formou.
Doporučená literatura
  • Fleischmann, O. Vybrané kapitoly z psychopatologie. UJEP, Ústí nad Labem, 2011. ISBN: 978-80-7414-348-9. Ústí nad Labam. ISBN 978-80-7414-348-9.
  • HELUS, Z. Úvod do psychologie.. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie 1. díl. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3270-1.
  • KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha. Grada. 2009 ISBN 978-80-247-2608-3. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
  • ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing. a.s. 2017. ISBN: 978-80-271-0155-9. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-285-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr