Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Vymezení pojmu patologie, patologické anatomie a patologické fyziologie. Regresivní a metabolické změny: nekróza, atrofie, dystrofie, Onkopatologie. Všeobecné onkologické pojmy. 2. konzultace: Patologická anatomie a fyziologie krve a krevního systému. Poruchy hemostázy. Patologická anatomie a fyziologie kardiovaskulárního systému. Patologická anatomie a fyziologie respiračního systému. Patologická anatomie a fyziologie gastrointestinálního traktu. Témata seminářů: 1. konzultace: Metody v patologické anatomii a fyziologii. Posmrtné změny. Místní projevy krevního oběhu a jejich projevy. Chorobné změny erytrocytů, leukocytů. Onemocnění cévního systému. Šok, šokové stavy. Poruchy ventilace plic. Poruchy motility, záněty, malabsorpce. Samostudium: Nemoc a zdraví. Smrt. Etiologie a patogeneze chorob. Hlavní příčiny onemocnění. Patologická anatomie a fyziologie vylučovacího systému a poruchy metabolismu. Patologická anatomie a fyziologie endokrinního systému. Patologická anatomie a fyziologie nervového systému. Systematika nádorů a jejich dělení. Renální selhání. Poruchy metabolismu kalia. Diabetes mellitus. Poruchy zásobení mozku kyslíkem. Intrakraniální krvácení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Odborné znalosti: Student zvládá základní lékařskou terminologii, umí definovat patofyziologii jednotlivých onemocnění. Odborné dovednosti: Student v rámci svého studijního oboru rozumí terminologii a chápe základní patofyziologické mechanismy. Chápe komplexní postavení patologie v rámci léčebně preventivního procesu. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Min. 75 % účast na seminářích. Napsání zápočtového testu na min. 80% a ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTOVÁ, J. Přehled patologie. V Praze: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2745-8..
-
DVOŘÁČKOVÁ, J., GAMRATOVÁ M. Patologie v kostce: učební texty pro studenty bakalářského studia LF OU. Vydání druhé. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-926-4.
-
HORÁČEK, J. a VACULOVÁ J. Patologie: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-609-6.
-
MAČÁK, J. a kol. Patologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2012. 347 s. ISBN 978-80-247-3530-6.
-
NAIR, M., PEATE I. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0229-7.
-
PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, M. Patofyziologie v obrazech. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2016. ISBN 978-80-210-8323-3.
|