Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (á 2h) 1.Vymezení pojmu patologie, patologické anatomie a patologické fyziologie. Nemoc a zdraví. Smrt. Etiologie a patogeneze chorob. Hlavní příčiny onemocnění. 2.Regresivní a metabolické změny: nekróza, atrofie, dystrofie. 3.Onkopatologie. Všeobecné onkologické pojmy. 4.Patologická anatomie a fyziologie krve a krevního systému. Poruchy hemostázy. 5.Patologická anatomie a fyziologie kardiovaskulárního systému. 6.Patologická anatomie a fyziologie respiračního systému. 7.Patologická anatomie a fyziologie gastrointestinálního traktu. 8.Patologická anatomie a fyziologie vylučovacího systému a poruchy metabolismu. 9.Patologická anatomie a fyziologie endokrinního systému. 10.Patologická anatomie a fyziologie nervového systému. Témata seminářů: 1.Metody v patologické anatomii a fyziologii. Posmrtné změny. 2.Místní projevy krevního oběhu a jejich projevy. 3.Systematika nádorů a jejich dělení. 4.Chorobné změny erytrocytů, leukocytů. 5.Onemocnění cévního systému. Šok, šokové stavy. 6.Poruchy ventilace plic. 7.Poruchy motility, záněty, malabsorpce. 8.Renální selhání. Poruchy metabolismu kalia. 9.Diabetes mellitus. 10.Poruchy zásobení mozku kyslíkem. Intrakraniální krvácení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Zprostředkuje studentům obecné poznatky o patologických procesech probíhajících v jednotlivých tkáních, orgánech, orgánových systémech a organizmu. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie. Studenti získají základní znalosti o chorobných stavech a naučí se chápat nemoc ve vztahu k lidskému organizmu.
Odborné znalosti: Student zvládá základní lékařskou terminologii, umí definovat patofyziologii jednotlivých onemocnění. Odborné dovednosti: Student v rámci svého studijního oboru rozumí terminologii a chápe základní patofyziologické mechanismy. Chápe komplexní postavení patologie v rámci léčebně preventivního procesu. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Min. 75 % účast na seminářích. Napsání zápočtového testu na min. 80% a ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTOVÁ, J. Přehled patologie. V Praze: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2745-8..
-
DVOŘÁČKOVÁ, J., GAMRATOVÁ M. Patologie v kostce: učební texty pro studenty bakalářského studia LF OU. Vydání druhé. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-926-4.
-
HORÁČEK, J. a VACULOVÁ J. Patologie: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-609-6.
-
MAČÁK, J. a kol., 2012. Patologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2012. 347 s. ISBN 978-80-247-3530-6.. ISBN 978-80-247-3530-6.
-
NAIR, M., PEATE I. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0229-7.
-
PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, M. Patofyziologie v obrazech. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2016. ISBN 978-80-210-8323-3.
|