Předmět: Ošetřovatelské postupy I

» Seznam fakult » FZS » KZR
Název předmětu Ošetřovatelské postupy I
Kód předmětu KZR/P1ZK2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kohlová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: Úvod do studia. Péče o prostředí nemocného, nemocniční lůžko. Prevence infekcí spojených se zdravotní péčí, hygienická dezinfekce rukou, bariérový režim. Zdravotnická a ošetřovatelská dokumentace. Hygienická péče o dospělého a dětského pacienta. Monitorace fyziologických funkcí. Odběry biologického materiálu. Katetrizace močového měchýře: jednorázová, permanentní, péče o permanentní močový katétr. Zajištění vyprazdňování stolice. Aplikace klyzmat. Přejímání a kontrola léčivých přípravků, manipulace s nimi. Zacházení s omamnými látkami (opiáty, opioidy). Podávání léků per os, do dutin, na sliznice, kůží, dýchacími cestami. Aplikace intradermálních a subkutánních injekcí. Aplikace intramuskulárních injekcí. Zajištění periferního žilního vstupu. Intravenózní aplikace léků. Témata cvičení: 1. konzultace: Seznámení s nemocničním lůžkem. Možnosti transportu a polohování nemocných. Nácvik stlaní a manipulace s mobilním nemocným. Prevence pádu pacienta. Manipulace s čistým a použitým prádlem. Nácvik hygienické dezinfekce rukou. Manipulace se sterilním materiálem. Seznámení se vzorovou ošetřovatelskou a zdravotnickou dokumentací. Osvojení základních obvazových technik. Hojení chronických ran pomocí produktů vlhké terapie. Dostupné materiály a metody. Prevence a ošetření dekubitů. Příprava sterilního stolku k jednoduchým chirurgickým výkonům. Asistence lékaři u převazu rány. Základní instrumentárium. Hygienická péče o dospělého a dětského pacienta. Specifika komplexní hygienické péče o imobilního pacienta. Klinický a přístrojový monitoring fyziologických funkcí, zaznamenání naměřených hodnot do vzorové zdravotnické dokumentace. Elektrokardiografie. Péče o pacienta s bolestí, hodnocení a škály bolesti. Typy bolesti, aplikace analgetik. Koncept bazální stimulace. 2. konzultace: Odběry biologického materiálu: moč, stolice, sputum, žaludeční a duodenální obsah, stěry, výtěry. Odběry biologického materiálu: odběry kapilární a žilní krve. Katetrizace močového měchýře ženy, asistence lékaři při zavádění močového katetru muži. Druhy cévek. Péče o pacienta se zavedeným permanentním močovým katetrem. Aplikace klyzmat. Přejímání a kontrola léčivých přípravků, manipulace s nimi. Zacházení s omamnými látkami (opiáty, opioidy). Vedení záznamu o spotřebě omamných látek ve zdravotnických zařízeních. Protokol o znehodnocení. Možnosti jejich podání. Ukládání léků, kontrola expirací. Podávání léčiv pacientovi a jeho evidence. 3. konzultace: Aplikace intradermálních a subkutánních injekcí. Aplikace intramuskulárních injekcí. Zajištění periferního žilního vstupu. Příprava a ředění léků. Druhy intravenózních vstupů a jejich ošetření. Asistence lékaři, příprava sterilního stolku k zajištění centrálního žilního vstupu. Převaz centrálního žilního vstupu. Příprava infuze a infuzní linky. Samostudium: Dezinfekce, sterilizace. Ošetření akutních, aseptických a septických ran. Prevence a ošetření chronických ran, včetně dekubitů. Převazový vozík, sterilní stolek, asistence u převazů. Imogilizační syndrom. Tělesná teplota, dech, tep. Snímání EKG, monitorace pulzním oxymetrem. Kontrola vědomí. Péče o pacienta s inkontinencí stolice a možnosti jejího řešení. Seznámení s problematikou stomií. Edukace pacienta, dostupné pomůcky a jejich příslušenství. Rozdělení stomií. Specifika ošetřování jednotlivých druhů stomií. Strava stomika. Druhy intravenózních vstupů a jejich ošetření. Infuzní terapie.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je osvojení základních profesionálních dovedností. Na základě získaných teoretických znalostí jsou studenti schopni zvládat jednotlivé výkony nejen technicky, ale také prakticky, se zaměřením na nejnovější trendy a dodržení postupů lege artis. Výuka je zaměřena na lidský a holistický přístup k nemocnému. Je kladen důraz na komunikaci a kooperaci v multidisciplinárním týmu. Nedílnou součástí je práce s ošetřovatelskou a zdravotnickou dokumentací. Studenti jsou tak připravováni na odbornou ošetřovatelskou praxi ve zdravotnických zařízeních.
Odborné znalosti: Student má teoretické znalosti k provádění praktických ošetřovatelských výkonů ve shodě s kompetencemi praktické sestry a zdravotnického záchranáře. Student umí popsat ošetřovatelské postupy v jednotlivých oblastech včetně péče o seniory, jejich význam, přípravu a péči o pacienta před, v průběhu výkonu/činnosti/procedury a po výkonu/činnosti/proceduře. Student umí popsat negativní dopady nesprávné provedených ošetřovatelských postupů na zdraví člověka. Odborné dovednosti: Student prakticky demonstruje jednotlivé ošetřovatelské postupy. Student prokazuje manuální zručnost při provádění praktických výkonů a technik z oblasti závislých, nezávislých a součinných činností sestry s ohledem na individuální potřeby a bezpečí pacienta. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Minimální účast na výuce 80%.
Doporučená literatura
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelské péče pro zdravotnické záchranáře. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2018, 316 s. ISBN 978-80-271-0717-9.. ISBN 978-80-271-0717-9.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, 2015, 229 s. ISBN 978-80-7492-204-6.. ISBN 978-80-7492-204-6.
  • JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii. Praha: Grada Publishing, 2013, ISBN 978-80-247-4412-4.
  • JIRKOVSKÝ, D. HLAVÁČOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. 1. vydání. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012, 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3.. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015, 296 s. ISBN 978-80-247-4449-0.. ISBN 978-80-247-4449-0.
  • SCHNEIDEROVÁ, M. Perioperační péče. Praha: Grada Publishing.a.s. 2014. ISBN: 978-80-247-4414-8.
  • SOVOVÁ, E., SEDLÁŘOVÁ, J. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. 2., rozš. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 364 s. ISBN 978-80-247-4823-8.. ISBN 978-80-247-4823-8.
  • VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada Publishing. a.s. 2011. ISBN: 978-80-247-3419-4.
  • VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada Publishing. a.s. 2013. ISBN: 978-80-247-3420-0.
  • VYTEJČKOVÁ, R. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada Publishing. a.s. 2015. ISBN: 978-80-247-3421-7.
  • ZADÁK, Z. Výživa v intenzivní péči. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 552 s. ISBN 978-80-247-2844-5.. ISBN 978-80-247-2844-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr