Témata přednášek: (2 hod/týden) 1. Základní pojmy vědecké metodologie (výzkum základní a aplikovaný, pokus, šetření). Princip evidence based medicine. Kvalitativní výzkum: vybrané metody (kazuistika, interview). 2. Kvantitativní výzkum: populace a výběr, typy statistických veličin, dotazníky (standardizované dotazníky, validita, pilotní šetření). 3. Deskripce statistických veličin (tabulka četností, kontingenční tabulka, kvantily, momenty, graf výsečový, sloupcový, krabicový). 4. Specifické ukazatele a jejich deskripce (multiple responses, Likertova škála, časové řady nemocnosti - incidence, prevalence, standardizované údaje). 5. Typy designu a příklady klinických pokusů a studií, etické a legislativní aspekty (good clinical practice, informovaný, souhlas, GDPR). 6. E-katalog Vědecké knihovny UJEP a Medvik, databáze MEDLINE, Scopus, Web of Science. Pojmy open access, impakt faktor. 7. Zásady a etika publikování (autorský zákon, citační normy). Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. Příprava elektronického dotazníku pomocí nástroje Survio, použití různých typů otázek. 2. Úvod do práce se SW R-project. Příprava databáze, identifikátor. 3. Použití vybraných příkazů v R-project (table, quantile, mean, sd, plot, pie, hist, boxplot). 4. Práce s časovou řadou z databáze ÚZIS, standardizace ukazatelů, spojnicový graf (R-project: plot, lines). 5. Databáze Clinicaltrials. gov, EudraCT. Procvičení obecných principů při vyhledávání v databázích (přesný výraz, pravostranné zakončení, kombinace kritérií pomocí spojek and / or / not). 6. Procvičení vyhledání zdrojů dle zadaných kritérií (v knihovnických katalozích, ve Scopus a Web of Science). 7. Procvičování zásad zápisu citované literatury dle norem pro BP na FZS UJEP včetně využití nástroje ve Wordu.
|
Předmět pokrývá problematiku vědecké práce od vymezení problému, volby adekvátní metody a vytvoření dotazníků až po vybrané možnosti statistické deskripce získaných informací. Cílem předmětu je především poskytnout studentům praktický návod, jak postupovat při zpracování bakalářské práce.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, zná odpovídající terminologii, dále zná také související etické normy. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních deskriptivních metod počítačově zpracovat data. Umí vyhledat odborné zdroje zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student chápe význam vědecké práce pro svůj obor, je schopen zásady vědecké práce ve svém oboru adekvátně aplikovat.
|
-
EGER, L., EGEROVÁ, D., 2017. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU. 184 stran. ISBN 978-80-261-0735-4..
-
HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9..
-
HRACH, K., NĚMEČEK, M., 2014. Základy vědecké práce ve zdravotnictví. Ústí n. L.: UJEP, 100 s..
-
HRACH, K., 2011. Základy biostatistiky s využitím Excelu. Ústí n. L.: UJEP, 48 s. ISBN 978-80-7414-398-4..
-
VÉVODOVÁ, Š. et al, 2015. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 212 stran. ISBN 978-80-244-4770-4..
-
ZVÁRA, K., 2013. Základy statistiky v prostředí R. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2245-3..
|