|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Obecné rysy diagnostického procesu. 2. Anamnéza. Cíle a výtěžnost pro stanovení diagnózy. 3. Vyšetření hlavy: lebky, vyšetření očí, nosu, rtů a dutiny ústní, vyšetření uší. 4. Vyšetření krku, orientace na krku, vyšetření a popis anatomických struktur a funkce. 5. Orientace na trupu. 6. Fyzikální vyšetření hrudníku a břicha. 7. Srdeční ozvy, přídatné srdeční zvuky, vyšetření pulsu a krevního tlaku. 8. Vyšetření orgánů dutiny břišní a retroperitonea. 9. Vyšetření končetin a páteře. 10. Formulace normálního/patologického fyzikálního nálezu. Témata cvičení (2 hod./týden) 1. Komunikace zdravotnický záchranář ? nemocný v podmínkách PNP a zařízení poskytovatele lůžkové a ambulantní péče. 2. Anamnéza jako strukturovaný rozhovor. 3. Vyšetření hlavy, orientace na hlavě, základní vyšetřovací postupy orientované na měkké tkáně hlavy vč. adnex a skelet obličejové a mozkové části hlavy. 4. Základní vyšetření dutiny ústní, nosu, očí a uší. 5. Vyšetření krku: arterií, krčních žil, mízních uzlin, štítné žlázy. 6. Vyšetření hrudníku: abnormální tvary hrudníku, vyšetření prsů, vyšetření hrudníku poklepem a poslechem. 7. Vyšetření hrudníku: dýchací pohyby, vyšetření hrudníku poklepem a poslechem. 8. Vyšetření: srdeční ozvy, přídatné srdeční zvuky, vyšetření pulsu a krevního tlaku. 9. Vyšetření orgánů dutiny břišní a retroperitonea. Vyšetření, pohledem, poslechem, pohmatem, per rectum 10. Základní funkční vyšetření lokomočního systému.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studentům poskytne ucelené informace o symptomatologii systémových onemocnění, diagnostických vyšetřovacích metodách v jednotlivých oborech medicíny, základních technikách a postupech fyzikálního vyšetření potřebných pro poskytování specifické ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Student zná a umí popsat příznaky a symptomatologii jednotlivých systémových onemocnění, moderních diagnostických a vyšetřovacích metod, zná přípravu pacienta na jednotlivá vyšetření a má znalosti o fyzikálním vyšetření v klinických oborech medicíny. Odborné dovednosti: Student porozumí základním klinickým pojmům a orientuje se v základních vyšetřovacích metodách. Studenti umí odebrat ošetřovatelskou anamnézu. Vyšetřit pacienta v rozsahu kompetencí zdravotnického záchranáře a interpretovat výsledky svých zjištění. Student umí provádět fyzikální vyšetření. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
100% účast na seminářích a cvičení, v případě nemoci či jiné odůvodnitelné překážky v účasti na lekci je třeba tuto absenci nahradit po individuální dohodě s vyučujícím
|
|
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, V. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 208 s. ISBN 978-80-247- 4571-8.. ISBN 97880-475718.
-
CHROBÁK, L., et al. Propedeutika vnitřního lékařství, Praha: Grada Publishing, 2009, 200 s. ISBN 80-247- 1309-8..
-
THOMAS, J., MONAGHAN, T. ed. Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, tipy, návody pro praxi. Praha: Grada, 2018, 768 s. ISBN 978-80-271-0108-5.. ISBN 978-80-271-0108-5.
-
VELEMÍNSKÝ, M. Klinická propedeutika. 6. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012, 168 s. ISBN 978-80-7394-360-8.. ISBN 978-80-7394-360-8.
|