Vyučující
|
-
Lulková Marie, Mgr.
-
Jiránek Miroslav, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (á 2h) 1.Onemocnění trávicího systému a akutní stavy u dětí: vředová choroba žaludku a dvanáctníku, průjmová onemocnění. 2.Onemocnění trávicího systému a akutní stavy u dětí: malabsorpční syndrom, selhání jater, náhlé příhody břišní, krvácení do GIT. 3.Onemocnění ledvin a močových cest: záněty, hydronefróza, urolitiáza, anomálie uretery, torze a retence varlete. 4.Onemocnění žláz s vnitřní sekrecí, metabolická onemocnění. 5.Poruchy vnitřního prostředí v dětském věku. 6.Onemocnění pohybového systému: úrazy, amputace. 7.Infekční onemocnění, problematika očkování. 8.Onkologická onemocnění a terminální stavy u dětí. 9.Akutní stavy v pediatrii: úrazy, křečové stavy, intoxikace. 10.Akutní stavy v pediatrii: polytrauma, specifika KPR v dětském věku, poranění chemickými a fyzikálními vlivy. Témata cvičení: 1.Ošetřovatelská péče o dítě s onemocněním trávicího traktu: průjmová onemocnění. 2.Ošetřovatelská péče o dítě s onemocněním trávicího traktu: krvácení do GIT. 3.Ošetřovatelská péče o dítě se zánětem ledvin. 4.DM v dětském věku. Edukace. 5.Péče o dítě na kontinuální dialýze. 6.Ošetřovatelská péče o dítě s úrazem. 7.Nejčastější ifekční onemocnění v dětském věku. Bariérová péče. 8.Paliativní a hospicová péče o dětského klienta. 9.Modelové situace: akutní stavy u dětí. 10.Modelové situace: akutní stavy u dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje studentům poznatky o základních onemocněních dětského věku včetně úrazů. Cílem předmětu je zdůraznění zvláštností onemocnění a ošetřovatelské péče v jednotlivých vývojových obdobích dětského věku. Seznamuje studenty s vývojem zdravého a nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na možnost uplatnění specifické ošetřovatelské péče o dětské pacienty v rámci neodkladné péče.
Odborné znalosti: Student umí rozlišit a vyjmenovat jednotlivá vývojová období dětského roku, dokáže zdůvodnit anatomicko-fyziologické zvláštnosti dětského organismu, umí obsáhleji popsat rozdíl ve stravování dětí v jednotlivých vývojových stádiích, zvládne zhodnotit stav dítěte pomocí různých hodnotících škál vhodných pro dítě vzhledem k jeho věku, umí vyjmenovat zásady a komplikace související s jednotlivými výkony a zákroky, které aplikuje v praxi. Odborné dovednosti: Student umí zhodnotit celkový stav dítěte vzhledem k jeho věku, zvolit a pracovat s vhodnou škálovací technikou a metodikou u dítěte s ohledem na jeho věk, poskytnout péči s ohledem na věkové stádium dítěte a jeho individuální zvláštnosti, dokáže zvolit správný postup. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s dětským pacientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
100% účast na cvičeních
|
Doporučená literatura
|
-
KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al.. Klinická pediatrie. 2. vyd. Praha: Galén. 698 s. 2014. ISBN 978-80-7492-131-5.
-
SEDLÁŘOVÁ, P. et al. 2008. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 248 s. ISBN - 978-80-247-1613-8.. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SLEZÁKOVÁ, L et al. 2011. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada Publishing, a.s. 288 s. ISBN - 978-80-247-3286-2.. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
VOTRUBA, V., M. FEDORA aj. ŽUREK. Kapitoly z dětské intenzivní péče. 1. vyd. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013, 136 s. ISBN 978-80-87023-11-2..
|