Témata přednášek: 1. konzultace: Přehled zdrojů znečištění a hlavních polutantů a jejich forem a jejich působení na ŽP. Základní mechanismy a procesy ovlivňující osud chemických látek (a prvků) v ŽP. Znečištění a procesy v atmosféře, vodě a půdě, koloběhy prvků. Témata seminářů: 1. konzultace: Definování základních pojmů, základní chemické (a příbuzné) procesy relevantní pro osudy látek v ŽP, charakteristické chemické reakce, typické příklady. Regionální (a lokální) problémy, historické znečištění a výroby v ČR, nové polutanty a výzvy, globální změny klimatu. Samostudium: Předmět je v rámci kombinovaného studia vyučován ve formě čtyřhodinového bloku přednášky se seminářem 2 x za semestr. Skripta a ostatní materiály (přednášky a doplňkové materiály) jsou dostupné v elektronické podobě (moodle.fzp.ujep.cz) Otázky k zápočtovým testům jsou dostupné v elektronické podobě (moodle.fzp.ujep.cz). Případné individuální konzultace jsou možné po domluvě s vyučujícím (mailem či telefonicky.) Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
Předmět seznámí studenty s původem a osudem prioritních polutantů v prostředí (kovy, sloučeniny síry, dusíku, halogeny, ozon, CO, alifatické uhlovodíky, benzen a jeho homology, PAU, PCB, dioxiny, pesticidy, detergenty, tenzory). Objasní biogeochemické cykly makrobiotických prvků (C, N, O, S, P) a významných polutantů (cyklus rtuti, vstupy olova). Pozornost bude věnována přeměnám chemikálií v životním prostředí, fotochemickým procesům, redoxním systémům, hydrolýze. Dále budou studenti seznámeni s oblastí znečištění atmosféry a jeho důsledkům (smog, kyselé deště, znečištění ovzduší z dopravy), znečištění hydrosféry, znečištění vod ropnými látkami. Vysvětlena bude oblast půdy a znečištění půdy. Residua v potravinách. Ozónová vrstva Země. Skleníkový efekt. Globální oteplení a důsledky globálního oteplování. Expozice chemickým látkám v prostředí a její dopady. Vliv radioaktivity na člověka.
Odborné znalosti: Student má základní přehled o znečišťujících látkách a jejich nebezpečí pro ŽP a člověka. Má znalosti o vstupech, přeměnách, formách, mobilitě chemických látek v atmosféře, půdě, vodě i biotě. Znalosti o procesech, které se uplatňují v koloběhu látek (a prvků) na Zemi (globálně, regionálně, i lokálně). Mechanismus vzniku ozonové vrstvy, skleníkového efektu, kyselých dešťů, smogu a vlivu lidské činnosti na jednotlivé procesy. Odborné dovednosti: Student dokáže posoudit nebezpečnost jednotlivých forem znečišťujících látek vstupujících do ŽP. Dokáže odhadnout, jakými procesy se polutant bude (nebo naopak nebude) odbourávat, jestli se bude hromadit nebo migrovat. Dokáže odhadnout, pro jakou složku ŽP (nebo biotu) je daná látka nebezpečná a proč. Obecné způsobilosti: Absolvent kurzu má schopnost posoudit rizika znečišťování ŽP chemickými látkami a vlivu na jednotlivé složky ŽP a člověka. Na základě teoretických znalostí je tak schopen principiálně minimalizovat rizika poškozování ŽP a ohrožení člověka a jiných organizmů chemickými látkami a procesy.
|
-
HAUGTON J. Globální oteplování. Academia, Praha 1998. ISBN: 80-200-0636-2..
-
Holoubek, I. Chemie a společnost. Chemie životního prostředí. UJEP Brno., 1990.
-
KALAČ P., TŘÍSKA J., KOLÁŘ L., JÍROVCOVÁ E. Chemie životního prostředí: skriptum. Jihočeská univerzita, České Budějovice 2010. ISBN: 978-80-7394-232-8..
-
Kutílek M. Racionálně o globákním oteplování. Dokořán Praha, 2008.
-
Loučka T. Chemie životního prostředí. 2014.
-
MANAHAN S. E. Environmental Chemistry (Tenth edition). Lewis Publishers, Michigan, 2017. ISBN: 9781498776936..
-
Nátr L. Země jako skleník (Proč se bát CO2?). Academia Praha, 2006.
|