Vyučující
|
-
Křečková Tůmová Naděžda, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Vývoj sociologie jako samostatné vědní disciplíny, základní paradigmata sociologického myšlení. Proces socializace. Sociální kontrola, normy a deviantní chování. Sociální skupiny a davové chování. Sociální role a stratifikace společnosti. 2. konzultace: Každodennost a sociální interakce, problematika genderu. Základní vymezení sociologie medicíny, nemoc a zdraví v sociologickém kontextu. Talcott Parsons a jeho pojetí nemoci, role lékaře a role pacienta. Modely vztahů v medicíně, vývoj vztahu lékaře a pacienta. Samostudium: Hlavní představitelé sociologie - Comte, Weber, Merton, Parsons Sociální útvary (typologie sociálních skupin). Význam primárních skupin pro rozvoj jedince. Každodennost v sociálních vztazích a základní typy sociálních interakcí. Základní modely vztahů lékaře a pacienta. Kontakt s vyučujícím probíhá prostřednictvím konzultačních hodin a emailové korespondence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytne základní orientaci v oboru, seznámí studenty se základními pojmy a trendy sociologie. Představí sociologii jako nástroj k poznání a interpretaci sociálních jevů, vztahů a procesů, sloužící k získání základní orientace v sociální realitě. Absolvent předmětu získá základní přehled o pojmech a problémech sociologického oboru, dále se seznámí s možnostmi využitelnosti studia sociologie v dílčích studijních oborech.
Odborné znalosti: Student je seznámen s tím, co předcházelo vzniku sociologie, je schopen charakterizovat základní sociologické směry a umí definovat význam procesu socializace. Student má přehled a umí charakterizovat základní sociologické teorie (jako např. teorie sociálních skupin, sociální stratifikace, deviantního chování, teorie role. Student chápe význam sociologie medicíny včetně hlavních zaměření této subdisciplíny (vnímání nemoci, vliv nemoci na život jedince a rodiny, modely vztahů v medicíně). Odborné dovednosti: Student umí zařadit vybrané sociologické teorie do hlavních sociologických směrů. Student je schopen na základě reálného stavu přiřadit vztahy zdravotníků a pacientů k jednotlivým teoretickým modelům, a to včetně praktického vyhodnocení pozitivních a negativních důsledků uplatnění těchto modelů v konkrétní situaci. Obecné způsobilosti: Student umí porozumět vybraným aspektům společenského života a zorientovat se ve vybraných sociálních situacích, a to především se zaměřením na aspekty veřejného zdravotnictví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Konečný test shrnující celou problematiku
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Praha: Grada, 2005. 188 s.. 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
COOKE, H. Sociology in Nursing and Healthcare. Elsevier Health Sciences UK. 2008. ISBN: 9780443101557.
-
EARLE, S., and LETHERBY, G. eds. The sociology of Healthcare. A Reader for Health Professionals. 2008. Macmillan Education UK. 2008. ISBN: 9781403940803.
-
GIDDENS, A. Sociologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Petrusek, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
PETRUSEK, M. Základy sociologie. 2009. ISBN 978-80-87207-02-4.
-
URBAN, L. Sociologie. Praha: Grada. 2017. ISBN: 978-80-247-5774-2. Praha: Eurolex Bohemia, a. s, 2006.
-
URBAN, L. Sociologie trochu jinak. Praha: Grada Publishing, 2008.
|