Témata přednášek: 1. Systémy podpory a opory u pracovníků 2. Vývoj supervize ? historický vývoj supervize jako pojmu a jako činnosti 3. Vývoj supervize ? historický vývoj supervize jako pojmu a jako činnosti ve zdravotnictví 4. Supervize jako neformální učení a její účel 5. Funkce a cíle supervize, typy, přístupy a formy v supervizi 6. Supervizor, jeho úloha a osobností předpoklady 7. Modely supervize včetně zdravotnictví 8. Metody v supervizi, strategie využití supervize 9. Kultura organizace a supervize, syndrom vyhoření v pomáhajících profesí 10. Supervize v organizaci a supervize pro organizaci ? odlišnost supervize a řízení v organizaci 11. Případová supervize v organizaci, týmová supervize Témata seminářů: 1. Systém podpory a pomoci v organizaci 2. Syndrom vyhoření a syndrom nudy na pracovišti ? supervize jako prevence 3. Typy, přístupy a formy supervize ? příklady dobré praxe 4. Supervizní kontrakt a supervizní plán v organizaci ? návrh dokumentů 5. Supervizní kontrakt a supervizní plán ve zdravotnictví ? návrh dokumentů 6. Supervizní metody a techniky 7. Případová supervize I. 8. Případová supervize II. 9. Týmová supervize I. 10. Týmová supervize II. 11. Bálitovská supervize
|
Předmět se zaměřuje na základy supervize v kontextu zdravotnictví a pomáhajících profesí. Studenti se seznámí s klíčovými principy a funkcemi supervize a pochopí její význam pro osobnostní a profesní rozvoj zdravotnických pracovníků. Důraz bude kladen na schopnost studentů adekvátně formulovat supervizní zakázku, aby byl maximalizován pozitivní dopad supervize. Součástí kurzu bude také praktická ukázka skupinové supervize. Po absolvování budou studenti seznámeni se základními metodami a formami supervize, porozumí cílům supervize a budou schopni stanovit supervizní kontrakt v rámci zdravotnického prostředí.
Odborné znalosti: Student rozumí potřebnosti systému podpory a pomoci v organizaci a supervizi s ohledem na pomáhající profese. Rozumí také jejím modelům a umí popsat její vývoj, její funkce pro pracovníky a pro organizaci. Odborné dovednosti: Student zná na základě vědomostí a dovedností důležitost pravidelné supervize pro pracovníky v pomáhajících profesí a také pro kulturu organizace a týmu v organizaci. Umí rozlišit situace, kdy je potřebné v organizaci realizovat supervizi už jako intervenci. Dovednosti, které si osvojí na semináři, sice neumožňují realizovat supervizi studentem, ale prostřednictvím těchto dovedností dokáže identifikovat, který model, přístup a techniky jsou vhodné pro řešení problémů pracovníků. Obecné způsobilosti: Student rozumí tomu, jaké jsou hlavní cíle supervize ve zdravotnickém kontextu. To zahrnuje zajištění kvality péče, podporu profesního rozvoje pracovníků, řešení konfliktů a dosažení optimálního výkonu týmu. Student rozumí procesu supervize. Student je schopen identifikovat potřebné dovednosti a kvality supervizora, včetně schopnosti komunikovat, vést, poskytovat podporu a rozumět profesním potřebám pracovníků. Student reflektuje etické aspekty supervize, zná etické zásady supervize, včetně zachování důvěrnosti, respektu a transparentnosti. Umí rozpoznat potenciální rizika a výzvy spojené se supervizí, jako jsou konflikty, odpor pracovníků nebo obtížná rozhodnutí.
|
-
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M., 2016. Týmová supervize. Teorie a praxe. 1. vyd., Praha: Portál, 325 s. ISBN 978-80-262-0940-9..
-
BENEŠOVÁ, V., ŠMIDMAJEROVÁ, E., 2018. Supervize jako nástroj v prevenci syndromu vyhoření. Czech & Slovak Social Work/Sociální Práce/Sociálna Práca, 18.2..
-
CARROLL, M., 2004. Supervize v organizacích a supervize pro organizace. s. 67-85. 2004. In CARROLL, Michael ?.
-
DLABAL, M., 2021. Komunikace v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1806-7.
-
HAVRDOVÁ, Z. a kol., 2011. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. 1. vyd., Praha: FHS UK v Praze, 102 s., ISBN 978-80-87398-14-2..
-
HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al., 2008. Praktická supervize. 1. vyd., Praha: Galén, 213 s., ISBN 978-80-7262-532-1..
-
HAWKINS, P. a R. SHOHET., 2004. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd., Praha: Portál, 202 s., ISBN 80-7178-715-9..
-
ŠIMEK, A. (ed.)., 2004. Supervize ? kazuistiky. 1. vyd., Praha: TRITON, 171 s., ISBN 80-7254-496-9..
-
ŠVEC, V. JANÍK, T., 2020. Zamyšlení nad pomáhajícími profesemi: Inspirace ze Stálého interdisciplinárního semináře k profesím a profesní přípravě (Problémy pomáhajících profesí v mezioborových souvislostech). Pedagogická orientace, 30.1: 87?90-87?90..
-
THOLSTRUPOVÁ, M. (eds.)., 2004. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd., Praha: TRITON, 280 s., ISBN 80-7254-582-5..
-
VASKA, L., 2014. Teoretické aspekty supervízie začínajúcich sociálnych pracovníkov. 2. vyd., Bratislava: IRIS, 176 s., ISBN 978-80-89726-23-3.
|