Vyučující
|
-
Vomáčková Helena, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: Faktory řízení (vnitřní, vnější), činitelé řízení (zdroje, cíle, hodnoty, principy), subjekty řízení (učitel, ředitel, zřizovatel, ČŠI, ministr) specifika školství (smysl, nástroje, ?). Školské systémy (jednotné, diverzifikované, smíšené), harmonizace dle ISCED, typologie škol (kritéria), státní správa a samospráva v řízení škol, legislativa. Školský a třídní management, kompetence řídících pracovníků (osobnost, typologie osob, řídící styly, Learyho dvojdimenzionální model, MBTI, ?) 2. Konzultace: Řízení kvality a rozvoje školy (vize, cíle, SWOT analýza, týmové role, vliv lidského faktoru, mezinárodní srovnání OECD, efektivita a účinnost práce školy) Komunikace, konflikty a způsoby jejich řešení, klima školy a třídy (chyby, příčiny, řešení, ?), emoční a jiná inteligence, kultura řízení Samostudium: K samostudiu jsou určena témata (pro pozice žák, vyučující, řídící pracovník): 1. Motivace a demotivace ve školském managementu: požadavky, potřeby, zájmy 2. Time management ve školské praxi: efektivní hospodaření s časem 3. Stres management ve školské praxi: metody a techniky posilování odolnosti vůči stresu 4. Třídní a školní administrativa: účelné nastavení a zvládání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky řízení s aplikací na školské prostředí. Vymezuje specifika řízení škol a seznamuje s jeho zásadami a konkrétními projevy v praxi. Předmět rozšiřuje odborné učitelské kompetence studentů o kompetence manažerské a dává prostor ke konfrontaci jednotlivých činností řízení v rámci interakce žák-pedagog. Umožňuje seznámení s činnostmi plánování, projektování, rozhodování, motivace, kontroly, komunikace, vedení a hodnocení zejména v kontextu účelu a hlavního smyslu edukačního procesu z hlediska nejen třídního ale i školského managementu. Předmět kombinuje teoretické poznatky s praktickou zkušeností studentů z prostředí škol a vede je k určování vazebních souvislostí, hledání příčin jednotlivých dopadů v rámci procesu řízení a seznamuje s technikami zvládání vybraných situací, které mohou být vyvolány jak na straně řídícího subjektu, tak na straně řízeného objektu.
Odborné znalosti: Student rozumí odborné terminologii a umí ji správně aplikovat při popisu skutečnosti, je připraven kriticky analyzovat situace nastalé v procesu řízení a je vybaven základními technikami motivace, komunikace, hospodaření s časem a evaluace. Odborné dovednosti: Student je schopen aplikovat získané poznatky a tvůrčím způsobem přistupovat ke koncepci řízení třídy i školy. Obecné způsobilosti: Student je schopen aktivně působit v rámci jednotlivých činností managementu plánování, projektování, rozhodování, motivace, kontroly, komunikace, vedení, hodnocení apod.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2177-4..
-
BACÍK, F. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Prah: UK, 1998, ISBN 80-86039-49-8..
-
BACÍK, F. A KOL. Úvod do teorie a praxe školského managementu II.. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-025-4.
-
BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA a kol. Úvod do teorie a praxe školského managementu I. Praha: UK, 1995.
-
Bedrnová, E., Nový, I.:. Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press, 2002.
-
EGER, L. a kol. Strategie rozvoje školy. Plzeň: CECHTUMA, 2002.
-
EGER, L. et. al. Efektivní školský management Plzeň : ZČU,1999. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1998. ISBN 80-7082-430-1.
-
FISCHER, S. Úvod do teorie managementu a operačního managementu. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-866-3.
-
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008, ISBN 978-80-7409-010-3..
-
OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: VÚP, 2006. ISBN 80-244-1359-0..
-
SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2009, ISBN 978-80-7357-4949..
-
Šmelová, E. Klima školy v kontextu kurikulární reformy v České republice. Technológia vzdelávania. 17(6), 13-15.
-
VOMÁČKOVÁ, H., CIHLÁŘ, D. Učitelské reflexe vybraných otázek školského managementu I. Ústí nad LAbem: PrintActive, 2012. ISBN 978-80- 7414-567-.
|