Vyučující
|
-
Vomáčková Helena, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Management: podstata managementu, specifika školského managementu. 2. Aktuální otázky vzdělávací politiky ČR, ekonomizace vzdělávání, příčiny, důsledky. 3. Školský management, management a specifika řízení škol, třídní management. 4. Teorie motivace, typy a síla motivace. 5. Osobnost řídícího pracovníka: vedení a vůdcovství. 6. Informace a rozhodování v řízení: rovina třída, škola. 7. Komunikace, konflikt, kompromis: rovina třída, škola. 8. Klima školní třídy, klima školy, kultura školy. 9. Efektivní hospodaření s časem. 10. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 11. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 12. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 13. Projektování rozvoje školy: vize, cíle, programy, plány, dlouhodobé záměry. 14. Řízení kvality práce školy, řízení změn, řízení porad. 15. Autoevaluace a evaluace ve školním prostředí, efektivita a účinnost práce školy. 16. Autoevaluace a evaluace ve školním prostředí, efektivita a účinnost práce školy. 17. Autoevaluace a evaluace ve školním prostředí, efektivita a účinnost práce školy. 18. Hodnotová orientace, žebříček hodnot, hodnotový rámec v managementu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky řízení s aplikací na školské prostředí. Vymezuje specifika řízení škol a seznamuje s jeho zásadami a konkrétními projevy v praxi. Předmět rozšiřuje odborné učitelské kompetence studentů o kompetence manažerské a dává prostor ke konfrontaci jednotlivých činností řízení na objektu: žák a pedagog. Umožňuje tak komparaci pro činnosti plánování, projektování, rozhodování, motivace, kontroly, komunikace, vedení, hodnocení nejen u těchto dvou objektů řízení ale i z hlediska účelu, smyslu a hodnotového nazírání procesu řízení. Předmět kombinuje teoretické poznatky s praktickou zkušeností studentů z prostředí škol a vede je k určování vazebních souvislostí, hledání příčin jednotlivých projevů řízení i jejich dopadů a seznamuje je s technikami zvládání vybraných situací, které mohou být vyvolány jak na straně řídícího subjektu, tak na straně řízeného objektu.
Odborné znalosti: Student rozumí odborné terminologii a umí ji správně aplikovat při popisu skutečnosti, je připraven kriticky analyzovat situace nastalé v procesu řízení a je vybaven základními technikami motivace, komunikace, hospodaření s časem a evaluace. Odborné dovednosti: Student je schopen aplikovat získané poznatky a tvůrčím způsobem přistupovat ke koncepci řízení třídy i školy. Obecné způsobilosti: Student je schopen aktivně působit v rámci jednotlivých činností managementu plánování, projektování, rozhodování, motivace, kontroly, komunikace, vedení, hodnocení apod.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet průběžné testy
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2177-4..
-
BACÍK, F. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Prah: UK, 1998, ISBN 80-86039-49-8..
-
BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. et. al. Úvod do teorie a práce školského managementu I., II. Praha: UK, 1995, ISBN 80-7184-025-4..
-
EGER, L. et. al. Efektivní školský management. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1998. ISBN 80-7082-430-1..
-
EGER, L et. al. Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cechtuma, 2002. ISBN 80-903225-6-5.
-
FISCHER, S. Úvod do teorie managementu a operačního managementu. Ústí nad Labem: UJEP, 2007..
-
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008, ISBN 978-80-7409-010-3..
-
MÜLLEROVÁ, L., DOULÍK P. Vybrané kapitoly ze školského managementu. Ústí nad Labem: UJEP, 2001. ISBN 80-7044-374-X..
-
OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: VÚP, 2006. ISBN 80-244-1359-0..
-
SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2009, ISBN 978-80-7357-4949..
-
ŠMELOVÁ, E. Klima školy v kontextu kurikulární reformy v České republice. Technológia vzdelávania. 17(6), 13-15..
-
VOMÁČKOVÁ, H., CIHLÁŘ, D. Učitelské reflexe vybraných otázek školského managementu I. Ústí nad Labem: PrintActive, 2012. ISBN 978-80-7414-567..
|