Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Klinická propedeutika (anamnéza a klinické vyšetření, laboratorní a zobrazovací metody, dokumentace) 2. Základy onemocnění kardiovaskulárního systému 3. Základy diabetologie, obezitologie 4. Základy neurologie a neurodegenerativní onemocnění 5. Epidemiologicky významná infekční onemocnění, COVID-19, základy pediatrie 6. Základy pneumologie, základy nefrologie 7. Základy gastroenterologie a hepatologie, základy onkologie 8. Základy revmatologie a metabolických onemocnění, základy endokrinologie a hematologie Témata seminářů: 1. Klinická propedeutika 2. Významná onemocnění kardiovaskulárního systému 3. Diabetes, obezita a metabolický syndrom 4. Cévní mozkové příhody, neurodegenerativní onemocnění, základy geriatrie 5. Infekční onemocnění, COVID-19 6. Nejzávažnější onemocnění plic a ledvin 7. Základy onkologické péče, nejzávažnější onemocnění z gastroenerologie a hepatologie 8. Nejzávažnější onemocnění z revmatologie, endokrinologie a hematologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na poznatky, které získali studenti zejména při studiu preklinických oborů (normální i patologické anatomie a fyziologie, mikrobiologie). Cílem je seznámení studentů s fungováním klinické praxe ve zdravotnickém zařízení včetně využití vybraných zdravotnických prostředků ke stanovení diagnózy, monitorování léčby nebo kompenzace poranění nebo zdravotního postižení. Rozšíření základních znalostí studentů v oblasti klinických projevů nejzávažnějších onemocnění, diagnostických a léčebných možností s ohledem na primární prevenci těchto onemocnění s ovlivněním možných rizik.
Odborné znalosti: Student/ka zná klinické projevy nejzávažnějších onemocnění, zná diagnostické a léčebné možnosti těchto onemocnění, má znalosti primární prevence těchto onemocnění. Orientuje se v základní klinické terminologii a je schopen/na pracovat s generickou farmakologickou léčbou. Odborné dovednosti: Student/ka se umí orientovat v základních onemocněních jednotlivých klinických oborů s ohledem na budoucí zaměření studijního oboru, orientuje se v základních klinických vyšetřeních. Obecné způsobilosti: Student/ka získá základní znalosti v předmětu v rozsahu nezbytném pro výkon povolání ve zdravotnictví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
závěrečný test, pohovor ke kazuistice Požadavky pro získání zápočtu: Docházka: 80% docházka na semináře, aktivní účast, závěrečný test, vypracování kazuistiky s pohovorem.
|
Doporučená literatura
|
-
https://www.svl.cz/doporucene-postupy/.
-
https://www.wikiskripta.eu/.
-
MAREK, J., SUCHARDA, P. a KALVACH, Z. Propedeutika klinické medicíny. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-174-9..
-
NAIR, M., PEATE I. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0229-7.
-
NAVRÁTIL, L. a kol. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0210-5.. Hradec Králové, 2012.
-
NEJEDLÁ, M. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4402-5..
-
SUCHARDA, P. a ZLATOHLÁVEK, L. Základy klinické medicíny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3091-5..
|