Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: (2 hod/týden) 1. E-katalog Vědecké knihovny UJEP a Medvik, databáze MEDLINE, Scopus, Web of Science. Pojmy open access, impakt faktor. Zásady a etika publikování (autorský zákon, citační normy). 2. Základní pojmy vědecké metodologie (výzkum základní a aplikovaný, kroky výzkumného úkolu, pokus, šetření). Princip evidence based medicine. Kvalitativní výzkum: vybrané metody (kazuistika, interview). 3. Kvantitativní výzkum: populace a výběr, typy statistických veličin, dotazníky (standardizované dotazníky, validita, pilotní šetření). Online dotazník (Survio), použití různých typů otázek. 4. Úvod do práce se SW R-project. Příprava databáze, identifikátor. Použití vybraných příkazů v R-project (table, quantile, mean, sd, plot, pie, hist, boxplot), interpretace získaných deskriptivních výsledků. 5. Specifické ukazatele a jejich deskripce: multiple responses, Likertova škála, časové řady nemocnosti (incidence, prevalence, standardizované údaje). R-project: plot, lines. 6. Typy designu a příklady klinických pokusů a studií, etické a legislativní aspekty (good clinical practice, informovaný souhlas, GDPR). Databáze Clinicaltrials.gov, EudraCT. 7. Pravděpodobnostní model (Gaussova křivka). Populační parametry (pravděpodobnost, střední hodnota) a jejich intervalové odhady. Princip testování hypotéz. R-project: pnorm. qnorm, qt, shapiro.test. 8. Vybrané parametrické testy: test nezávislosti, párový a dvouvýběrový test. R-project: chisq.test, t.test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Naučí studenty zvládnout základní terminologii z oblasti výzkumu, pochopit význam základních fází výzkumného procesu a umět využívat výsledky výzkumu v praxi. Cílem předmětu je naučit studenty podílet se na výzkumných projektech a dále seznámit je s pokročilejšími statistickými metodami, které se používají při vyhodnocování biologických jevů. Předmět se soustředí na kvantitativní přístup ve výzkumu, specificky v oblasti péče o zdraví a s důrazem na vybrané možnosti statistického zpracování získaných informací. Výuka probíhá v počítačové učebně.
Odborné znalosti: Student zná zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, s důrazem na techniky kvantitativního výzkumu. Zná odpovídající terminologii, dále zná také související etické normy. Odborné dovednosti: Student umí získat, elektronicky zaznamenat a pomocí elementárních deskriptivních metod počítačově zpracovat data. Umí vyhledat odborné zdroje a zapsat publikační výstupy v souladu s citačními normami. Obecné způsobilosti: Student chápe význam vědecké práce pro svůj obor, je schopen zásady vědecké práce ve svém oboru adekvátně aplikovat.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet Průběžné testy
|
Doporučená literatura
|
-
Eger, L., Egerová, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň, ZČU, 2017.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
HRACH, K. a M. NĚMEČEK. Základy vědecké práce ve zdravotnictví. Ústí n. L.: UJEP, 100 s..
-
HRACH, K. Sbírka úloh ze statistiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7044-845-8..
-
HRACH, K., 2011. Základy biostatistiky s využitím Excelu. Ústí n. L.: UJEP. 48 s. ISBN 978-80-7414-398-4.. ISBN 978-80-7414-398-4.
-
Mošna, F. Základní statistické metody. Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta.
-
VÉVODOVÁ, Š., IVANOVÁ, K. et al. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: UPOL 2015. ISBN 978-80-244-4770-4..
-
ZVÁRA, K. Základy statistiky v prostředí R. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2245-3..
-
ZVÁROVÁ, J.. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3416-6.. 1999.
|