Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. týden: Výživové zvyklosti populace, rizikové faktory. Energetická a biologická hodnota stravy. Bazální metabolismus. MUST. 2. týden: Složení stravy a význam jednotlivých složek ve výživě člověka. 3. týden: Specifika výživy dětí, výživa dítěte v jednotlivých obdobích vývoje. 4. týden: Výživa novorozenců, kojenců, nedonošenců, složení mateřského mléka, náhražky mateřského mléka. 5. týden: Výživa ženy - výživa v období těhotenství a laktace, gestační diabetes. 6. týden: Výživa nemocných. 7. týden: Výživa ve stáří. 8. týden: Alternativní směry ve výživě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je součástí teoretického základu pro ošetřovatelskou péči v práci porodní asistentky. Je úvodem do péče o základní potřebu člověka - výživu. Poskytuje ucelené informace o výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav člověka. Seznamuje s riziky podvýživy, nadměrné výživy a s odlišnostmi podávání a přijímání potravy ve stáří. Součástí jsou klinické stavy při poruchách výživy a enterální i parenterální způsoby podávání výživy v zařízeních i v domácnosti. Poskytuje ucelené informace o výživě člověka a je dále specificky zaměřen na výživu těhotných a kojících žen a novorozenců, žen se specifickým onemocněním. Vysvětluje a objasňuje důvody a důsledky poruch výživy ve zdraví a nemoci.
Oborové znalosti: Student zná základní potřebu denních dávek živin, vitamínů a nerostných látek ve zdraví i nemoci a jejich vhodné potravinové zdroje. Zná energetickou potřebu organizmu, výživové nároky jedince s ohledem na věk, pohlaví a zdravotní stav. Je schopen objektivně zhodnotit alternativní způsoby výživy z hlediska výživových potřeb. Oborové dovednosti: Student získá dovednost pro základní stanovení výživových potřeb nemocných se zřetelem na vývojové zvláštnosti žen. Je schopen prakticky používat screeningový nástroj MUST k vyhodnocení malnutričního rizika pacienta. Zná a propaguje kojení jako nejvhodnější výživu novorozence. Je schopen edukovat ženu o výživových potřebách kojence, batolete, i v těhotenství.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na seminářích 80 %, zápočtová práce.
|
Doporučená literatura
|
-
KOHOUT, P.; KOTRLÍKOVÁ, E. Základy klinické výživy. Praha: Agentura Krigl, 2005. 113s. ISBN 80-86912-08-6.
-
KŘEMEN M, KOTRLÍKOVÁ E, SVAČINA Š A KOL. Parenterální a enterální výživa. Praha: Mladá fronta, 2009. ISBN 978-80-204-2070-1.
-
PENNINGTON, J. A. T. Bowes and Church´s Food Values of Portions Commonly Used. 17th ed. Philadelphia: Lippincott-Raven Publishers, 1998.. ISBN 0-397-55435-4.
-
ROGER, J. D. P. Kniha o zdravé výživě. Praha : Advent. 1995. 1995.
-
SCHLETT, S. 100 potravin pro zdraví : jaké šance skrývá správná výživa se všemi cennými složkami : jak zdravou výživou předcházet chorobám, mírnit potíže a posilovat imunitu. Praha: Ikar, 2008. 248s. ISBN 978-80-249-0991-2.
-
SVAČINA Š. A KOL. Klinická dietologie. Praha: Grada Publishing,, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
-
SVAČINA Š, BRETŠNAJDROVÁ. A. Dietologický slovník.. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-062.
-
SVAČINA Š. Obezitologie a teorie metabolického syndromu. Praha. Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-678-4.
-
ZADÁK Z, VYROUBAL P. Pokroky umělé výživy v intenzívní péči - orgánově specifické substráty. Anesteziologie a intenzívní medicína. 2008.
|