Předmět: Teorie porodní asistence

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Teorie porodní asistence
Kód předmětu KSZD/TPA5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Puhlová Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Týden: Úvod do teorie ošetřovatelství v porodní asistence, koncepce ošetřovatelství v porodní asistenci, holistický přístup v PA, znaky vědního oboru PA. 2.Týden: Historie babictví, vývoj profese PA, funkce a role PA v moderním ošetřovatelství v porodní asistenci, image PA, kompetence PA, regulace a registrace v porodní asistenci, legislativní rámce. 3.Týden: Význam profesních organizací v porodní asistenci, historie a současnost, ČKPA, UNIPA, ICM, Evropská strategie WHO, NANDA, NIC, NOC, NNN. 4.Týden: Ošetřovatelská péče v porodní asistenci - pojetí a význam základní ošetřovatelské péče, formy a metody ošetřovatelské péče v porodní asistenci, ošetřovatelský proces. 5.Týden: Objekt poskytované péče v porodní asistenci, lidské potřeby ve zdraví a nemoci v PA, klasifikace a teorie potřeb, pojem potřeba dle WHO, Zdraví 21, ošetřovatelský problém, diagnóza, faktory ovlivňující uspokojování potřeb. 6.Týden: Ošetřovatelský proces, historický pohled na vývoj, charakteristika, fáze ošetřovatelského procesu, aplikace ošetřovatelského procesu v praxi PA, ošetřovatelský plán. 7.Týden: Ošetřovatelský proces - 1. fáze procesu (posouzení aktuálních potřeb klienta/rodiny/komunity, ošetřovatelská anamnéza, metody, zdroje a typy údajů, pozorování, rozhovor, fyzikální vyšetření), 2. fáze procesu - ošetřovatelská diagnostika (fáze diagnostického procesu, formulace ošetřovatelské diagnózy, NANDA), 3. fáze procesu, 4, 5. fáze procesu. 8.Týden: Ošetřovatelská dokumentace v porodní asistenci - význam pro ošetřovatelskou praxi, požadavky, právní aspekty ošetřovatelské dokumentace, edukace v porodní asistenci, edukační plán. 9.Týden: Koncepční modely - úvod, teorie (Humanistické modely: F. Nightigale, V. Henderson, M. Leiniger, D.Orem, Modely interpersonálních vztahů: M. Gordon, J. Orlando, Systémové modely: C. Roy, I. King, Modely energetických polí: M. Rogers. 10.Týden: Aplikace ošetřovatelských modelů do praxe v porodní asistenci. 11.Týden: Management v ošetřovatelství, ošetřovatelský management, týmová práce PA, kvalita ošetřovatelské péče v porodní asistenci, bezpečná ošetřovatelská péče. 12.Týden: Výzkum v porodní asistenci (kvalitativní a kvantitativní výzkum, metody výzkumu v PA), Evidence Based Practice, Evidence Based Midwifery, JBI.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Zahrnuje teorii oboru, historii a vývoj se zaměřením na porodní asistenci a její významné osobnosti, na metodologii ošetřovatelského procesu, potřeby člověka s orientací na ženu a dítě, ošetřovatelské postupy a multikulturismus. Řeší problematiku definování základních pojmů teorie oboru, dále problematiku vzniku, vývoje a charakteristiky oboru jako moderní vědní disciplíny.
Oborové znalosti: Studenti umí: vyjmenovat metaparadigma a popsat vztahy mezi zdravím - nemocí - porodní asistencí a prostředím, definovat ošetřovatelskou péči o člověka z pohledu holistické filozofie, vyjmenovat okolnosti vzniku a historii ošetřovatelského procesu, definovat pojetí moderního pojetí porodní asistence v ČR, vysvětlit role PA, regulační systém profese a registraci PA, popsat specifika výzkumu v porodní asistenci. Oborové dovednosti: Studenti umí: dohledat informace a zdroje o činnosti mezinárodních a národní profesních organizací a použít je k rozšíření teoretických znalostí z oboru, dohledat dokumenty evropské strategie WHO pro vzdělání porodních asistentek a využít je k doformování znalostí o novodobé koncepci porodnické péče v Česku a v Evropě, na základě legislativních znalostí vyhledat informace o uplatnění profese porodní asistentky v evropském regionu. Student umí pracovat na podkladě ošetřovatelského plánu, s ošetřovatelskou dokumentací a poskytovat adekvátní ošetřovatelskou péči dle vhodné metodiky a formy péče.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka na semináře 80 % Zápočet - Zápočtový test, splnění minimálně na dolní hranici 70 % Zkouška - Ústí zkouška, po udělení zápočtu
Doporučená literatura
  • ckpa.cz.
  • mzcr.cz.
  • nconzo.cz.
  • FARKAŠOVÁ, D. Ošetřovatelství - teória. Martin: Osveta, 2005. 2005. ISBN 80-8063-182-4.
  • GURKOVÁ,E. A KOL. Vybrané ošetřovateľské diagnózy v klinickej praxi. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978- 80-8063-308-0..
  • KAMENÍKOVÁ, M., KYASOVÁ, M. Ošetřovatelské diagnózy na porodním sále. Praha: Grada Publishing, 2003. 2003. ISBN 80-247-0285-1.
  • KONTROVÁ,L., ZÁČEKOVÁ,M., HULKOVÁ,V. Štandardy v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2005. 2005. ISBN 80-8063-198-0.
  • KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIEROVÁ, R. Ošetrovatelstvo 1. Martin: Osveta, 1995. 1995. ISBN 80-217- 0528-0.
  • KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIEROVÁ, R. Ošetrovatelstvo 2. Martin: Osveta, 1995. 1995. ISBN 80-217- 0528-0.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2010. 1 online zdroj (208 stran). ISBN: 978-80-247-3224-4; 978-80-247-6628-7.
  • MAREČKOVÁ, J. . NANDA-International diagnostika v ošetřovatelském procesu, NIC a NOC klasifikace.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-109-9.
  • MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská diagnostika v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing. 2006.. ISBN 80-247-1399-3.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství I. díl - Systémový přístup. 1.vyd., Praha: Karolinum, 2002.. ISBN 80-246-0429-9.
  • Ministerstvo zdravotnictví ČR. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky. Praha: MZČR, 2000. 2000. ISBN 80-85047-20-9.
  • PAVLÍKOVÁ, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006, 152 s. ISBN 80-247-1211-3.. 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • PLEVOVÁ, I. A KOL. Ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3558-0.. ISBN 978-80-247-3558-0.
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 1. vyd., Brno: IDV PZ, 1999.. ISBN 80-7013-285-X.
  • VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: UPOL, 2007. ISBN 978-80-244-1764.
  • ZÁČEKOVÁ, M., SIMOČKOVÁ, V., KONTROVÁ, L. a kol. Štandardy v pôrodnej asistenci. Martin: Osveta, 2006. 120 s.. 2006. ISBN 80-8063-221-9.
  • ŽIAKOVÁ, K., JAROŠOVÁ, D., ČÁP, J. a kol. Ošetřovatelství - konceptuálnímodely a teorie. Ostrava: Zdravotně sociální fakulta - Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. 234 s.. 2005. ISBN 80-7368-068-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr