Vyučující
|
-
Petrů Alexandra, Mgr.
-
Karkošková Slávka, doc. ThDr. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Systémy podpory a opory u pracovníků 2. Vývoj supervize - historický vývoj supervize jako pojmu a jako činnosti ve zdravotnictví 3. Supervize jako neformální učení a její účel 4. Funkce a cíle supervize 5. Typy, přístupy a formy v supervizi 6. Modely supervize, metody v supervizi včetně zdravotnictví 7. Kultura organizace a supervize 8. Supervize v organizaci a supervize pro organizaci - odlišnost supervize a řízení v organizaci 9. Případová supervize v organizaci, týmová supervize Témata seminářů: 1. Systém podpory a pomoci v organizaci, systém podpory a pomoci u pracovníka 2. Syndrom vyhoření a syndrom nudy na pracovišti - supervize jako prevence, typy, přístupy a formy supervize - příklady dobré praxe 3. Supervizní kontrakt a supervizní plán ve zdravotnictví - návrh dokumentů, supervizní metody a techniky 4. Případová supervize I., případová supervize II., týmová supervize I., týmová supervize II., Bálitovská supervize
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je posluchačům zprostředkovat téma supervize jako způsobu vzdělávaní pracovníků a rozvoje jejich dovedností. Předmět seznámí posluchače s vývojem supervize, jejím definováním a účelem. Taktéž se bude věnovat tématům přístupů a modelů v supervizi a jejím metodám. V poslední řadě se pozornost zaměří na proces supervize v praxi.
Odborné znalosti: Student rozumí potřebnosti systému podpory a pomoci v organizaci a supervizi. Rozumí také jejím modelům a umí popsat její vývoj, její funkce pro pracovníky a pro organizaci. Odborné dovednosti: Student zná na základě vědomostí a dovedností důležitost pravidelné supervize pro pracovníky a také pro kulturu organizace a týmu v organizaci. Umí rozlišit situace, kdy je potřebné v organizaci realizovat supervizi už jako intervenci. Dovednosti, které si osvojí na semináři, sice neumožňují realizovat supervizi studentem, ale prostřednictvím těchto dovedností dokáže identifikovat, který model, přístup a techniky jsou vhodné pro řešení problémů pracovníků.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
80 % docházky na semináře, aktivita na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Teorie a praxe. 1. vyd., Praha: Portál, 325 s. 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
CARROLL, M. Supervize v organizacích a supervize pro organizace. s. 67-85. 2004. In CARROLL, Michael.
-
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. 1. vyd., Praha: FHS UK v Praze, 102 s. 2011. ISBN 978-80-87398-14-2.
-
HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ M. et al. Praktická supervize. 1. vyd., Praha: Galén, 213 s., 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
HAWKINS, P. a R. SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd., Praha: Portál, 202 s. 2004. ISBN 80-7178-715-9.
-
ŠIMEK, A. (ed.). Supervize - kazuistiky. 1. vyd., Praha: TRITON, 171 s. 2004. ISBN 80-7254-496-9.
-
THOLSTRUPOVÁ, M. (eds.). Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd., Praha: TRITON, 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
-
VASKA, L. Teoretické aspekty supervízie začínajúcich sociálnych pracovníkov. 2. vyd., Bratislava: IRIS, 176 s. 2014. ISBN 978-80-89726-23-3.
|