Předmět: Sociální psychologie

» Seznam fakult » FZS » KSZD
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu KSZD/SPUK2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Socializace, fáze socializace jedince. 2. Mechanismy socializace. 3. Činitelé socializace. 2. Konzultace: 4. Rodina, funkce rodiny, dysfunkční rodiny. 5. Tranzitorní a netranzitorní krize v rodině. 6. Sociální komunikace. Témata seminářů: 3. Konzultace: 1. Identita v sociální psychologii. 2. Sociální percepce - chyby v posuzování osob. 3. Prosociální a agresivní chování. 4. Konzultace: 4. Postoje, názory, formování postojů. 5. Sociální komunikace. 6. Transakční analýza. Samostudium: 1. Sociální psychologie jako vědní disciplína, vznik a vývoj sociální psychologie. 2. Sebesystém, vztah k vlastnímu "Já". 3. Sociální motivace. 4. Konformita

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty za pomoci vědeckých metod porozumět a zároveň vysvětlit, jak je myšlení, cítění a chování jedinců ovlivňováno skutečnou, představovanou či předpokládanou přítomností druhých. Seznamuje studenty s chováním, prožíváním a zkušenostmi jednotlivce ve společnosti. Předmětem je konkrétní osoba, žijící v konkrétních společenských podmínkách.
Odborné znalosti: Student zná problematiku sociálního vývoje jedince, sociálního začleňování. Orientuje s v problematice sociální percepce. Umí charakterizovat specifika rodiny a vlivu rodiny na zdravý vývoj jedince a vztahů. Orientuje se v dysfunkčních rodinách. Odborné dovednosti: Student dovede postihnout rizika sociálního začleňování. Umí aplikovat a rozvíjet principy duševního zdraví a zohlednit ve své profesi specifika funkčních a dysfunkčních rodin. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a manuální dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Test k ověření znalostí
Doporučená literatura
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie.
  • FLEISCHMANN, O. Agrese a sebevědomí. In.: Wedlichová, I. A kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie se žáky primárního vzdělávání. UJEP, Ústí nad Labem, 2010. Str. 71-90. ISBN 978-80-7414-316-8.
  • FLEISCHMANN, O. Agrese. In.: Primární prevence sociálně patologických jevů v pedagogické praxi 7 Ústí nad Labem, UJEP, 2004, str. 5- 8. ISBN 80- 7044-583-1.
  • Fleischmann, O. Přístup transakční analýzy.
  • KLUCKÁ, J., VOLFOVÁ, P. Kognitivní trénink v praxi. Praha. Grada. 2009 ISBN 978-80-247-2608-3. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
  • KOŤA, J., TRPIŠOVSKÁ,D. a M. VACÍNOVÁ. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2013. ISBN 9788074520297.
  • MYERS, D. G. Sociální psychologie. Přeložila H. VAĎUROVÁ, přeložila Z. PASEKOVÁ, přeložila M. BILDOVÁ. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4..
  • ZACHAROVÁ, E. A J. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, 2011. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4062-1. ISBN 978-80-247-4062-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr