Vyučující
|
-
Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Sociální psychologie jako předmět. 2. Socializace jedince. 3. Mechanismy socializace, činitelé. 4. Fáze socializace (Erikson.). 5. Rodina, vývoj rodiny (tranzitorní a netranzitorní krize). 6. Dysfunkční rodiny. 7. Sociální skupina, dynamika. 8. Struktura sociální skupiny (cíle, hodnoty, normy, pozice, role). 9. Sociální komunikace, konstruktivní a destruktivní komunikace. 10. Agrese v dětském věku. 11. Metody sociální psychologie. 12. Vývoj "já", vývoj vztahu k druhým. 13. Sebepojetí a sebehodnocení, EQ. 14. Sociální percepce, eliminace chyb v sociální percepci. 15. Cíle skupiny a práce s cíli, hodnoty a hodnotový žebříček. 16. Sociální normy a práce s nimi. 17. Sociální role a pozice, zjišťování sociálních pozic. 18. Efektivní komunikace, bariéry. 19. Transakční analýza. 20. Frustrace a její řešení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociálně psychologickou problematikou zaměřenou zejména na problematiku sociálního začleňování jedince do společnosti, sociálního vývoje jedince, na sebepoznání a seberozvoj, na poznání vztahu mezi jedincem a malou sociální skupinou, které je jedinec členem. Student se seznámí s možnostmi a způsoby řízení sociální skupiny spolu s adekvátním využitím komunikačních prostředků v interakci se sociálním okolím. Seznámí se s vývojem rodiny a dysfunkčními rodinami. Student rovněž pronikne do problematiky náročných životních situací. Systém přednášek dotváří teoretickou základnu posluchačů a je spolu s poznatky získanými samostudiem předpokladem pro úspěšnou praktickou činnost v seminářích.
Odborné znalosti: Student umí vysvětlit sociálně psychologickou problematiku zaměřenou zejména na poznání podstaty socializace jedince, vztahu mezi jedincem a malou sociální skupinou. Umí rozpoznat a eliminovat chyby v sociální percepci, analyzuje strukturu sociální skupiny a dynamiku skupiny a dovede využívat techniky působení na pozitivní rozvoj sociální skupiny a jedince s tendencí posílit jeho identitu, umí efektivně řídit sociální skupinu. Umí vysvětlit problematiku rodiny a dysfunkčních rodin a umí eliminovat dopady dysfunkčního působení rodiny na jedince. Odborné dovednosti: Ovládá principy efektivní komunikace, dokáže analyzovat komunikační bariéry a adekvátně využívat komunikační prostředky v interakci se sociálním okolím v souladu s cíli komunikace. Rozumí podstatě náročných životních situací a dovede uplatnit konstruktivní a efektivní postupy při jejich řešení. Obecné způsobilosti: Má přehled o metodách sociální psychologie a dokáže je adekvátně používat.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet průběžné testy
|
Doporučená literatura
|
-
BARON, R. A. a kol. Exploring Social Psychology. Ed. by J.P. Lenney, a Division of Simon and Schuster, 1989. ISBN-13: 978-0205065295..
-
FLEISCHMANN, O. Přístup transakční analýzy..
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1168-3..
-
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele II. Praha, UK, 1992. ISBN 80-246-0436-1..
-
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 1998. ISBN 80-85931-48-6..
-
VÝROST, J. SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8..
|